Musikindustrin har upprörts många gånger. Pirate Bay, DC++ och Kazaa är några av aktörerna som fått motstå skällsord från branschen.

Nu kan den döende gammel­musikindustrin dra nytta av den illegala nedladdningen. Nedladdning kan rendera digitala data. Data innebär statistik. Statistik innebär vinst – om den används på rätt sätt.

amerikanska Bigchampagne är ett av företagen som har upptäckt den nya marknaden. Genom att samla data från illegala nedladdningssajter och peer-to-peer-nätverk kan de erbjuda detaljerad statistik som svarar på vad? vem? och var? – frågor som varje marknadsförare vill ha svar på.
Speciellt i tider som dessa när det är konserterna, och inte cd-skivorna, som står för lönen.

Enkelt uttryckt kan Bigchampagne, för en viss ekonomisk ersättning, berätta att Robyn är omåttligt populär i Bulgarien. Och att de som laddar ner Robyns senaste gärna kompletterar sin musiksamling med ett gäng Paula Kelly-låtar.

En dröm för marknadsförare. Att planera turnéer och samarbete artister emellan blev genast mycket lättare. Tänk dig själv – helt plötsligt dyker tre av dina favoritartister upp, samma kväll på samma konsert i just din stad.
Klart du går dit. Oavsett hur många GB Pirate Bay-material du har på hårddisken.

Men det här är inget som svenska konsert­arrangörer vill prata om.

AEG Live svarar varken på mejl eller telefon.

Live Nation svarar, men tycker att det ”inte riktigt har med vår verksamhet att göra”. En verksamhet som Live Nation officiellt säger ska ”bedriva management och produktion, anordna konserter och turnéer”.

I stället får vi nöja oss med Ken Bunt, marknadsföringschef på Disney’s Hollywood Records, DHR. Som kund till Bigchampagne har DHR fått veta att en av dess artister, Jesse McCartney, är mäkta populär i Italien.

–  Det kan vara ett bra ställe att förlägga hans nästa turné till. Det finns ingen anledning att gömma huvudet i sanden, säger Ken Bunt till The Economist.

Samma tidning rapporterar att film- och tv-produktionsbolag snabbt har insett värdet i statistiken. Kanske har även konsertarrangörerna gjort det, men vill helt enkelt inte prata om det, rädda för att på något sätt rättfärdiga den illegala nedladdningen?

Eller kanske är det bara musikbranschen som är långsam?

Fakta

Bigchampagne samlar information från bland annat återförsäljare, etermedia, sociala nätverk, internetradio och p2p-nätverk.

När det gäller p2p-nätverk är det främst Gnutella (Limewire, bland annat), Bittorrent (Azureus, Bit­lord, Utorrent) och Edonkey som är prioriterade.