Kommer man till en restaurang med fullbokade bord så hänvisas man till andra restauranger eller får åtminstone veta att det är fullsatt.
Hos Com Hem har det varit fullsatt länge, men ändå försöker bolaget slussa in fler och fler kunder.
Problemet i fallet Com Hem är att det inte spelar så stor roll vad kunderna tycker om tjänsten.
Vi som vuxit upp med it har sett det här beteendet gång på gång från stora företag som har en exceptionellt stark ställning på marknaden.
De binder antingen upp sina kunder eller har så pass billiga tjänster eller produkter att det inte är mödan värt att klaga.
Com Hem stämmer in på alla ovan nämnda kriterier, och Tomas Franzén kan därför kallt räkna med att det inte spelar någon större roll för det finansiella resultatet om tio procent av kunderna blir missnöjda.
Själv gjorde jag misstaget att teckna ett ettårigt hemtelefoniavtal med Com Hem i mars.
För att göra en lång historia kort. Det gick inte att ringa till oss, trots upprepade supportsamtal till Com Hem (från mobiltelefon via köer på 45 minuter). Supportmejl besvarades inte.
En utlovad trådlös telefon dök inte upp.
I början av september fick jag till slut en ny kabel och den utlovade telefonen och sedan dess fungerar faktiskt telefonin.
Av supporttjejen fick jag höra att de inte brukade besvara mejl eftersom alla var upptagna med att svara i telefon.
Och någon förlängd abonnemangsperiod som kompensation för det halvår som jag var utan hemtelefon kunde inte utgå eftersom ingen på supporten hade antecknat problemet …
Visst händer det då och då att saker kör ihop sig och att tjänster eller produkter inte fungerar som de ska.
Droppen som får mig att skriva den här texten är det första samtal jag får när den nya telefonen kopplats in.
Det tar mig några sekunder att förstå varifrån signalen kommer men till slut lyfter jag luren och hör:
– Ja hej, jag heter Jonas och ringer från Com Hem.
– Vad bra, tänker jag.
Det är ju ändå litet serviceminded av dem att ringa upp och kontrollera att allt fungerar som det ska.
– Jag ser här att du har bredbandstelefoni hos oss. Tycker du att det fungerar bra och skulle du vara intresserad av bredband till datorn också, undrar Jonas.
Ridå!
Petter Terenius systemutvecklare, Stockholms universitet