I dag finns mellan 50 och 100 miljoner bloggare ute på nätet världen över, ofta med personliga reflektioner och tankar.
Bloggar är ett globalt forum som inget framgångsrikt företag kan ignorera.
Bloggkonsulten Jeremy Wright förklarar i boken "Blog Marketing" hur företagen kan använda sig av bloggar för en mängd aktiviteter.
Han ger exempel på hur företag som Microsoft, GM och Google dragit nytta av bloggar.
Bloggar kan användas för att lansera en managementmodell, för att dryfta en åsikt, för att ge uppmärksamhet åt ett nytt affärskoncept, eller för att skapa opinion mot eller för något.
Nyttiga tips
Jeremy Wright skriver att det kan vara allt från skvaller och allmänt struntprat eller en personlig dagbok till att -initierade analyser i invecklade ämnen riktade till specialister inom nischade områden.
I boken beskriver han hur man startar bloggandet, med val av verktyg och målgrupp, och hur man skapar värde och lockar besökare till företagets hemsida. Här finns tips på hur man profilerar sig, som språkrör, uttolkare, specialist eller kommentator i allmänna ämnen.
"Blog Marketing" passar utmärkt för alla som vill veta mer om bloggar, från marknadsförare och kommunikatörer, till företagare och it-chefer, men även de som funderar på att starta en blogg på egen hand.
n Resebyrån Svenska Lloyd har en av de bästa företagsbloggarna i Sverige. Det är marknadschefen Magnus Attefall som sköter bloggandet: www.svenskalloyd.se/blogg
Hos sökoptimeringskonsulterna Webanalys följer Stefan Bäcklund och David Thulin utvecklingen inom sökning och sökoptimering på bloggen: seoblogg.webanalys.com
n Stockholms universitets rektor Kåre Bremer bloggar: blogs.su.se/kbrem
n På Nils Hanssons åkeri bloggar vd:n Jan Kihlström om transportfrågor: www.nilshansson.se/blogg
n Hos bokhandelskedjan Akademibokhandeln bloggar inköparen av engelsk litteratur Anna Thylin: www.akademibokhandeln.se
Första bloggen 1997
n Blogg är en kortform för webblogg, på engelska blog av weblog. Ordet weblog användes första gången 1997.
n Det är en webbsida med personliga kommentarer i journalform, oftast med länkar till andra webbsidor.
n Även om företagen har börjat använda bloggar så är det fortfarande vanligast att bloggar publiceras av privatpersoner, ibland av grupper, och de uppdateras ofta: från flera gånger om dagen till ett par gånger i veckan.