Universitetet i centrala London ska arbeta med Googles webbaserade program och e-posttjänst. Programmen ska användas av såväl anställda som studenterna, under Westminsters eget domännamn.

Trots att programmen är gratis och Westminster totalt bara betalar 5000 pund i avgifter för stöd vid installation och annat till externa konsulter, kan affären ses som ett led i Googles plan att utmana Microsoft på skrivborden.

Universitets it-chef Roger James uppger att Google ska hjälpa Westminster att interagera bättre med dagens "generation X och generation Y"-studenter. Dessa är i praktiken uppväxta på webben.

– Vi erbjuder ofta studenterna Microsoft Office, men många använder ändå sina egna e-postkonton. Nästan all vår utgående e-post sker via Google Mail, Hotmail och Yahoo, säger Roger Rames till IDG News.

Han tror att studenterna kommer att börja använda e-post från Google men snart även gå över till paketets andra delar. Den lokala studentkåren har röstat till fördel för Google och mot Microsoft.

– Vad slutanvändarna tycker är viktigare än en teknisk utvärdering, säger Roger James.

Nyligen installerades Google Apps för alla nya studenter. För resten av de totalt 22 000 studenterna väntar en införande i slutet av året. Google säger i ett uttalande att dagens mobila studenter inte är bundna vid ett skrivbord.

– De har internetanslutna mp3-spelare, bärbara datorer och smarta mobiler. De vill kunna vara nåbara var som helst, när som helst, säger Samantha Peter, som är affärsutvecklingschef på Google Enterprise.

Sedan tidigare har bland annat byggföretaget Taylor Woodrow, mediaföretaget Telegraph Media och kommunförvaltningen i Washington DC börjat använda sig av Google Apps.