Den 3:e februari håller Chris Anderson tal under evenemanget Media Evolution i Malmö. Varför ska man komma och lyssna?

– Chris Anderson är en av världens mest omtalade personer inom internet och digitala medier. Det är sällan det syns så tydliga symboler som han har blivit. Hans nya bok Free, behandlar gratisfenomenet och det är något som berör alla företag, det är intressant ur ett vidare affärsperspektiv.

Väntar ni er mycket folk?

– Vi förväntar oss ungefär 1 000 personer, så det är också en anledning att komma hit, att träffa många människor ur internetsfären och näringslivet.

Apropå "Free", ryktet säger att Chris Anderson tar 250 000 kronor för ett framträdande. Har ni prutat på priset?

– Han tar faktiskt mer än så, kan jag säga, så det här blir en dyr tillställning. Men det är det värt, vi vill göra ett mer spektakulärt avstamp för projektet Media Evolution som drivits sedan 2007 i annan regi. Vi vill att det ska bli mer än en lokal Skåne- eller Malmöfråga och lyfta blicken lite, säger Elin Haraldsson.

Media Evolution är "ett forum för de som vill hålla sig uppdaterade på och kunna dra nytta av utvecklingen inom digitala medier". Projektet startades av Malmö Stad 2007, och drivs numera av kommunikationsbyrån Attraction i samarbete med Media Mötesplats Malmö och Sydsvenska Dagbladet.

Chris Anderson är chefredaktör på amerikanska magasinet Wired, där han i en artikel 2004 myntade uttrycket The Long Tail, den långa svansen. Teorin om hur företag kan tjäna mer pengar på svansen av mindre framgångsrika produkter än på enskilda storsäljare utvecklades sedan i en framgångsrik bok släppt 2006.