Sedan den 3 november förra året driver bolåneinstitutet SBAB Räntebloggen om räntor, huspriser och annat som är viktigt för deras lånekunder. Bloggen har snabbt blivit populär med över 12 000 besökare i veckan. Det motsvarar 15 procent av dem som besöker sajten.
- På bloggen kan vi snabbt nå ut med nyheter och länka till våra längre ränteanalyser, säger Barbro Wickman-Parak, chefsekonom på SBAB och en av två bloggare på sajten.
Hon visste inte så mycket om bloggar när webbavdelningen föreslog att hon skulle börja blogga, men hon var pigg på att pröva.
Kunderna reagerar
Hon och ränteanalytikern Tomas Pousette skriver två tre gånger i veckan när det händer något på räntemarknaden, med huspriser eller annat som är intressant för deras kunder. Och bloggen får en del kommentarer.
- Det är bra för oss att veta hur kunderna reagerar på olika nyheter och vi svarar alltid på frågor som ställs på bloggen, säger Barbro Wickman-Parak.
Idén föddes av webbgruppen och är i linje med SBABs tanke om att vara ett öppet företag med en öppen sajt. Bloggen blev ett naturligt val när webbgruppen ville göra SBABs längre analyser mer tillgängliga för kunderna.
- Visst var vi oroliga att vi inte skulle få några kommentarer, men det hela har fungerat över förväntan, säger Mats Bagger, chef för webbgruppen på SBAB.
Urban Lindstedt