I en värld som blir allt mer utsatt för it-säkerhetshot hänger inte leverantörerna av säkerhetsprogram med i utvecklingen. Det är den enda slutsatsen man kan dra av svenska säkerhetsexperters omdömen om marknadens antivirusprogram.

– Vad gäller konsumentversionerna av antivirusprogrammen borde de flesta leverantörer skämmas, säger Predrag Mitrovic, vd på säkerhetsföretaget Labcenter och en av Sveriges mest respekterade säkerhetsexperter.

– Programmen uppfattas som störande. Och det vägs inte upp av nyttan med det de ska skydda mot, vilket skapar ett kollektivt missnöje.

Predrag Mitrovic anser att till skillnad från de dyrare företagsversionerna saknar konsumentversionerna av antivirusprogrammen bra möjligheter till inställningar. Konsekvensen blir att programmen körs på ett sätt som lastar ner användarnas datorer.

Han är också kritisk till den information och support som leverantörerna erbjuder.

– När vi har testat leveran­törernas support har vi upptäckt att den är under all kritik.

Robert Malmgren som är konsult på det egna säkerhetsföretaget Romab fyller på Mitrovics kritik.

– Det är definitivt så att antivirusprogrammen lastar ner datorerna. Det leder till att användarna stänger av programmen i vissa situationer, säger han.

Robert Malmgren är också kritisk till programmens förmåga att upptäcka virus.

– Det finns undersökningar som visar att programmen bara hittar en liten del av de virus som finns och det är min erfarenhet också.

Thomas Nilsson som är del­ägare i säkerhetsföretaget Certezza tycker att leverantörerna av antivirusprogram har glömt bort kundnöjdheten.

– De är som en klubb för inbördes beundran. Vi har kunder som ifrågasätter om de ska använda antivirusprogram, säger han.

Enligt Thomas Nilsson är ett av de största problemen att antivirusprogrammen lastar ner datorerna, vilket gör att användarna tröttnar. Programmen gör kontroll efter kontroll, vilket slukar systemresurser.

Per Hellqvist, säkerhetsexpert på den ledande antivirusleverantören Symantec, försvarar sig mot kritiken med näbbar och klor.

– Vi har verkligen lyssnat på kritiken och åtgärdat många problem i vår senaste version av vår konsumentprodukt. Det finns jättemånga möjligheter att göra inställningar i den och användargränssnittet är mycket snabbare.

Han säger vidare att Symantec har trimmat programkoden för sina antivirusprogram.

– Vi har ifrågasatt varenda kodrad. Problemet var att vi lade till fler och fler skyddsfunktioner från 2004 till 2006 utan att fundera på hur det påverkade systemresurserna, säger Per Hellqvist.

Fakta

Antivirusföretagen drar in pengar från konsumenter på prenumerationer.

Marknadsledaren Syman­tec har flera produkter för konsumenter. Norton Internet Security 2009 innehåller förutom antivirus även brandvägg och skydd mot nätfiske.

En licens för tre datorer med ett års prenumeration kostar 799 kronor, 1 348 kronor för två år.

Andra exempel på leverantörer av antivirusprogram är Trend Micro, F-Secure, Kaspersky Lab och Panda Security.