– Tanken är att folk i stället för vanliga julkort kanske vill skicka en sms-hälsning till sina vänner där de samtidigt ger bort vår julglassandwich via ett mobilt presentkort, säger David Scholander, produktansvarig på Unilever som äger GB-glassarna.
Men glasschefen är inte ensam om planerna. Även tillverkare av julmust, pepparkakor och saffransgifflar satsar i år på att öka julförsäljningen med hjälp av mobila presentkort.
Mobila presentkort är definitivt inte en mobiltjänst byggd på den senaste och flashigaste internettekniken. I stället används det uråldriga men rustika systemet för betal-sms, som funnits i ett decennium för att ta betalt för exempelvis ringsignaler.
Digitala godsaker. Julfikat går att skicka i elektronisk form.
Men mobila presentkort är en mobiltjänst som fungerar – och den är framgångsrik. Sedan tjänsten introducerades på mobilmarknaden av Bonnier Responsmedia för ett par månader sedan har svenska mobilkunder skickat mer än 200 000 mobila presentkort på en rad olika produkter.
Mobila presentkort började i somras som en tjänst där mobilanvändare kunde ge bort glassar till varandra via mobilen.
– Under sommaren var det även flera företag som ville ge bort glassar till anställda som skulle på semester, säger David Scholander.
Riktigt fart blev när Tele2 lade upp presentkortstjänsten på sin sajt.
Idén kommer från den sydkoreanska mobiloperatören SK Telecom som uppges distribuera 300 000 mobila presentkort i månaden.
– Där används mobila presentkort väldigt mycket på dejtingsajter. Man ger bort en liten gåva till den man uppvaktar, säger Peter Gerward, affärsområdeschef på Bonnier Responsmedier.
Facebookläge? För den svenska marknaden tror Peter Gerward på att ge användare möjlighet att bygga in tjänsten på sociala nätverk. "Vi håller just nu på att ta fram en flashbaserad miniatyrkiosk som man enkelt kan lägga in på sin Facebooksida", säger Peter Gerward.
Just nu är det företag som står för den största ökningen när det gäller användningen av mobila presentkort, både som kampanjverktyg och för att sälja egna produkter.
– Det är en väldigt smidig tjänst för exempelvis snabbt belöna eller kompensera kunder, anser David Scholander på Unilever.
I dag går det att ge bort allt ifrån tidningar till pepparkakor och godis via de mobila presentkorten.
– Jag blev uppringd att ett företag som ville ge bort 300 julskinkor till sina kunder via mobilen. Det är ett exempel på en sådan sak som faktiskt går ganska lätt att fixa med den här tjänsten, säger Peter Gerward.
1) Du vill ge pepparkakor eller glass till en kompis. Först letar du upp en virtuell kiosk där du väljer ett pepparkakspresentkort.
2) Du knappar in ditt mobilnummer. Kostnaden för presentkortet hamnar på mobilräkningen.
3) Sedan knappar du in mobilnumret till den som ska få presentkortet.
4) Mottagaren får presentkortet via sms. Presentkortet innehåller en kod och en wap-länk som leder vidare till en bild på den gåva man fått.
5) När mottagaren visar upp koden på någon av de butikskedjor som är anslutna till den mobila presentkortstjänsten överlämnas pepparkakorna eller glassen.