– Drömscenariot är att vi ska kunna bidra till att skapa en betaltjänst som marknaden accepterar. Och som gör att människor känner att det blir moraliskt och etiskt försvarbart för dem att utnyttja de möjligheter som nätet erbjuder aktiva musikanvändare, säger Christer Lundblad.

Det närmaste halvåret ska han arbeta med ett försök som är initierat av tonsättarnas upphovsrättsorganisation Stim. Försöket går ut på att att ta fram underlag som visar hur konsumenterna vill att en abonnemangsbaserad tjänst för laglig fildelning skulle se ut.

–  Baserat på det hoppas vi att marknaden skapar en sådan tjänst, säger Christer Lundblad.

Hur den ser ut mer exakt –om det ska vara ett generellt påslag på bredbandsabonnemanget eller om det ska baseras på hur mycket man laddar ner är marknadens sak att avgöra – men försöket kan visa vad konsumenterna kan tänka sig.

Med marknaden menar han förstås bredbandsoperatörerna och företag som redan driver, eller vill utveckla, musiktjänster på nätet.

Bredbandsoperatörerna brukar vara lite skeptiska till att hålla koll på vad som flödar i näten – har ni en bra dialog med dem nu inför försöket?
– Det varierar från operatör till operatör men vi har i alla fall en dialog, säger Christer Lundblad.

– Och tanken är ju att de ska se det som en affärsmöjlighet.
Han är övertygad om att många konsumenter också efterfrågar bättre nedladdningstjänster.

– Ärligt talat är ju de flesta fildelningsnätverk inte speciellt kundfokuserade. De har ofta trista gränssnitt och kvaliteten är inte speciellt hög. Det är inte säkert att man får just det man laddade hem och det kan komma med virus till exempel, säger han.

Christer Lundblad har själv en bakgrund i musikbranschen. Han började spela i band som ung.

–  Jag spelade bas. Det var under 60–70-talet och det var Stones, Beatles och Kinks som gällde.

Han har startat en skivaffär, varit musikjournalist, jobbat inom reklam- och skivbranschen och under fem år varit vd på branschorganisationen Export Music Sweden.

Han är övertygad om att ersättningsfrågan måste lösas för att framtida artister ska kunna utvecklas.

– Skivförsäljningen har sjunkit 60 procent och det är inte något som vägs upp av att konsertverksamheten ökar. Det funkar för de stora artisterna som Metallica och Madonna, men det är svårt för mindre artister, säger Christer Lundblad.

– Musikindustrin vågar inte satsa på andra artister än de verkligt stora och etablerade heller. Visst finns det plats för en Idolvinnare som ger snabb vinst också – men sedan är den karriären snabbt över.

Internet är ett suveränt kommunikationsredskap, konstaterar han, och det ger stora möjligheter för nya artister att visa upp sig.

–  Men någon gång måste de få betalt också för annars kommer de inte att ha råd att fortsätta.

Fakta

Enligt Stim har dess fildelningsförslag allmänhetens stöd. Som underlag för det lutar sig organisationen mot en undersökning som den låtit genomföra.

Den visar att tre av fyra personer i Sverige tycker att den som skapar musik ska få ersättning när musiken sprids via internet. Bland vuxna är den uppfattningen starkare, 84 procent av dem mellan 30 och 44 år anser att de som skrivit musiken ska ersättas. Bland ungdomar och unga vuxna, 16–29 år, tycker 69 procent att musikskaparna ska få ersättning.