För två tre år sedan utmålade operatörer och tillverkare mobil-tv i separata nät som nästa stora grej. 2006 trodde exempelvis Nokia att vi skulle ha en massmarknad redan i år.

Men det blev inte den succé som många trodde.

– Efter hajpen för några år sedan hände inte mycket och jag ser inte optimistiskt på utvecklingen på kort sikt. Det dröjer innan mobil-tv i separata nät blir vidspritt, säger Carolina Milanesi, chefsanalytiker inom mobilteknik och tjänsteleverantörer på analysföretaget Gartner.

En orsak till den uteblivna framgången är att konsumenternas intresse är minst sagt svalt.

Enligt en undersökning av Gartner kommer stöd för att ta emot mobil-tv som sänds i separata nät sist på önskelistan när konsumenter byter upp sig till en ny mobiltelefon.

– Konsumenterna är mer intresserade av musik och platsbaserade tjänster, säger Carolina Milanesi.

Bristande standardisering är en annan viktig faktor som har satt käppar i hjulet för mobil-tv-utvecklingen. Detta trots att EU sedan i våras backar upp tekniken dvb-h.

– Mobil-tv-marknaden är fragmenterad. Det krävs att alla sluter upp kring en gemensam standard för att det ska ta fart, säger Gustaf Brusewitz, pressansvarig på Sony Ericsson i Norden.

Han menar att det ännu inte är säkert att dvb-h blir den globala standard Sony Ericsson efterfrågar.


Gustaf Brusewitz, pressansvarig på Sony Ericsson i Norden.

Nokia, en av de främsta förespråkarna för dvb-h, ser naturligtvis annorlunda på den saken.

– Dvb-h har alla förutsättningar för att bli en global standard, säger Jarl Eklund, affärsutvecklingschef för mobil-tv på Nokia.

Han erkänner dock att spridningen har gått långsammare än vad Nokia räknat med.

En tredje huvudorsak till mobil-tv-floppen är frekvensstrul.

– Osäkerheten kring spektrumtillgänglighet hindrar utvecklingen i många länder, säger Carolina Milanesi på Gartner.

Sverige är ett av de länder där det råder förvirring.

– Vi har inga tillstånd och inga frekvenser, säger Lennart Ivarsson, informationschef på Teracom.


Lennart Ivarsson, informationschef på Teracom.

Under hösten 2006 genomförde Teracom ett tre månader långt test av mobil-tv i separat nät i Stockholmstrakten. Sedan dess har det inte hänt mycket.

– Ingen driver frågan i dag. Det finns ingen efterfrågan, varken hos konsumenterna eller hos marknadsaktörerna, säger Lennart Ivarsson.

Där kommer vi in på den fjärde huvudorsaken till att mobil-tv-utvecklingen har gått i stå: marknadsaktörerna ser inte någon fungerande intäktsmodell.

– Den största utmaningen för mobil-tv är att få operatörer och tv-bolag att komma överens om en lönsam affärsmodell som alla vinner på, säger Nokias Jarl Eklund.

Bland operatörerna är intresset för mobil-tv i separata nät däremot svagt.

– Det är inte aktuellt för oss. Vi satsar på att förbättra kvaliteten på mobil-tv via mobilnätet i stället, säger Annika Kristersson, presschef på Tele2.

Fakta

Mobil-tv kan antingen sändas i separata nät (broadcast) eller i mobilnäten.

Fördelen med mobil-tv i separata nät är att många tittare kan ta del av samma signal: tv sänds från en punkt till många. Då mobil-tv distribueras i mobilnäten skickas stora mängder data till varje användare: tv sänds från punkt till punkt. Det är kapacitetsslukande och därför dyrt. Även kvaliteten kan bli lidande om bandbredden är för låg.

För att kunna titta på tv som sänds i separata nät måste mobilen ha en speciell tv-mottagare. För att titta på tv via mobilnätet krävs ingen speciell utrustning. Däremot kan olika telefoner vara olika bra optimerade för att ta emot och visa strömmande video.