Konsumentvarujätten, som bland annat säljer rakblad från Gillette, blöjor från Pampers, schampo från Wella och diskmedlet Ariel, är på väg att formulera en affärsplan som går ut på att arbeta närmare leverantörerna och få dem att ta del av de förbättringar som systemen åstadkommer.

– En förändring är nödvändig, eftersom dagens interna diskussioner ofta handlar om att klämma ut maximalt från leverantörerna. Det har inneburit en oro för att vi inte alltid får de bästa långsiktiga relationerna, säger Filippo Passerini till IDG News.

Filippo Passerini arbetar med ett affärssystem från SAP. Företaget har börjat erbjuda ett belöningssystem till sina leverantörer, bland andra SAP, och arbetar också med dessa för att utveckla och uppnå de långsiktiga målen.

– Vi vill ha samarbetsinriktade partnerskap, inte bara för att få ut så mycket som möjligt från leverantörerna. Med rätt samarbete kan vi sänka kostnaderna, öka kvaliteten och utbyggbarheten i verksamheten och dessutom förbättra vår innovationsförmåga, säger Passerini.

Företaget har 3 000 personer på sin it-avdelning som arbetar med arkitektur, design, projekthantering och leverantörsrelationer.

Filippo Passerini säger att företaget har fastställt olika ”milstenar” och tal för att mäta framgång, alltså mål som leverantörerna måste uppnå.

– Nu kan leverantörerna se hur mycket intäkter de genererar från P&Gs konton. Det uppmuntrar till mer av teamarbete, till skillnad från för fyra år sedan då vi försökte göra allt själva.
Gillette köptes av P&G 2005 och Filippo Passerini uppger att över en miljard dollar i kostnader har kunnat sparas. Passerini träffar varje tredje till sjätte månad chefen för leverantörsrelationer till P&Gs leverantörer för att genomföra affärsplanering, komma överens om mål och utvärdera resultaten.

P&G använder ett affärssystem från SAP i alla affärsdivisioner och databas och kundvårdssystem från Oracle. Företaget har ett delat tjänstecenter i Newcastle.

Fakta

Procter & Gamble har 138 000 anställda i 80 länder. Företaget har under de senaste tre åren sparat 600 miljoner dollar genom bättre hantering av leverantörs-relationerna. Samtidigt har antalet teknikleverantörer åttafaldigats, jämfört med tidigare.

Under 2003 tecknade företaget ett långsiktigt avtal med HP för hantering av infrastruktur och transaktioner. IBM anlitades i samma veva för att hantera personalsystem och Jones Lang LaSalle fick i uppgift att hantera facilities management, fastighetsservice.

P&G arbetar även med BT för hantering av infrastruktur och med konsultföretagen Infosys och Tata inom hantering av affärsprocesser, bpm.