Varför kallas kampanjen för Galna dagar?
– Vi tycker om att göra galna saker och med det här vill vi underlätta för de kunder inom offentlig sektor som planerar sina inköp inför helgerna och årsskiftet. Kampanjen gäller bara under två dagar.

Är det inte en förlustaffär att ge 15 procents rabatt på redan hårt pressade priser?

– Nja, det är en marknadsföringskampanj för att få volym. Men vi säljer inte med förlust utan tanken är att kunder som funderar över vissa produktområden, till exempel server- lagrings- och klientprodukter, ska få känna på och handla billigare.

Så det handlar bara om att Dell-tomten startat rean tidigt i år, eller kan man ana en viss desperation på en marknad där försäljningen krymper?

– Nej, om man blickar bakåt ser man att vi har gjort så här nästan varje år kring jultid som ett sätt att få ut våra produkter till bra priser.

Det finns de som tror att kampanjen beror på att Dell sålt knackigt och att det här är ett sätt att hålla upp marknadsandelarna genom att chocksänka priserna?
– Nej, tittar man på offentlig sektor så är den stabilare än, till exempel, den privata marknaden genom att deras budgetar sattes för länge sedan. Tidigast nästa år kan den offentliga sektorns it- budgetar komma att påverkas.

Blir inte privata företag och andra kunder blir sura om det bara är kunder inom stat och kommun som får sådana bra priser?

– Nej, vi har också ett liknande upplägg på den privata sidan. Faktum är att rabatten är ännu högre där eftersom den privata sidan inte har samma stora grundrabatt som den offentliga sektorn via Vervas ramavtal

Hur kom ni på idén?
– Vi satt och spånade nya idéer och säljaktiviteter inom Dells säljledning. Eftersom vi har gjort sådana här kampanjer i andra länder så beslöt vi att prova på den även i Sverige