Socialdemokraterna är klart inspirerade av Barack Obamas sätt att använda internet i sin presidentvalskampanj. Nyligen startade partiet en egen Youtubekanal.

– Det är imponerande av Obama som har lyckats få ihop en kombination av nät- och folkrörelsearbete, säger Charlotta Ulvenlöv, kommunikationsombudsman på Socialdemokraterna som själv följde det amerikanska valet på plats i USA.

Hon är ansvarig för utvecklingen av partiets webbplats och jobbar alltså inte med själva innehållet utan med uppbyggnaden. Socialdemokraterna gjorde om sin webbplats från grunden i maj. Då uppgraderades dessutom innehållsplattformen Episerver till den senaste versionen, CMS 5. Att partiet gjorte om webbplatsen var delvis en konsekvens av 2006 års valresultat.


Inte bara utspel. "Man kan inte bygga en webbplats enbart på politiska utspel. Youtube, bloggar och nyhetsbrev måste finnas med", säger Charlotta Ulvenlöv, kommunikationsombudsman på Socialdemokraterna.

– Utgången i valet fick oss att omvärdera det mesta. Bland annat hur vi kommunicerar vår politik, vilket givetvis är direkt kopplat till hur vår webbplats är uppbyggd.

Resultatet blev, enligt Charlotta Ulvenlöv, en mer dynamisk sida med bland annat ett bloggmoln uppbyggt av länkar till heta ämnen på socialdemokratiska bloggar.

– Man kan inte bygga en webbplats enbart på politiska utspel. Youtube, bloggar och nyhetsbrev måste finnas med. Det parti som lyckas få den här loopen att fungera har vunnit mycket, säger Charlotta Ulvenlöv.

Målet är att få in fler intresserade väljare till sidan, inte att öka antalet medlems­besök. Det ska ske genom att knyta an fältarbetet med webben.

– Det är dags att lägga in en överväxel inför valet och vi måste finnas där människor finns. Vi har tagit in torgmötet till nätet.

Även Moderaterna vill se sin sajt som en mötesplats. Webb­platsen renoverades under hösten och är byggd av Litium med dess webbpubliceringssystem Litium Studio. Sebastian Carlsson, pressekreterare på moderaterna och partiets ansvarige i den grupp som skapade webbplatsens nya utseende, poängterar att webbplatsen ska hjälpa partiet att just prata med, och inte till, människor. Även hos moderaterna är bloggandet viktigt. I stället för i ett moln presenteras de senaste blogginläggen i en rullande textremsa.

– Det dagliga nyhetsflödet bygger på bloggarna och inte på redaktionella nyheter, säger Sebastian Carlsson.

Moderaterna gör socialdemokraterna sällskap på Youtube, men än så länge i mindre skala. En större lansering är planerad att ske inom den närmaste tiden.

Med den nya webbplatsen kom också ett nytt medlemssystem, enkelt kallat Mina sidor. Med hjälp av medlemssystemet ska webbplatsen anpassas för målgruppen.

– Målet med webben är att vara ett tillgängligt parti. Användarna får producera eget material och sedan individanpassar vi sidan till olika målgrupper: medlemmar får se en sak, väljare en annan, säger Sebastian Carlsson.

Moderaterna lägger in sin överväxel med jämna mellanrum. Under inlednings­fasen återstår en del funktioner som ska implementeras.

– Sen lägger vi i en växel inför valet till Europaparlamentet nästa år. Vid årsskiftet 2009–2010 hoppas jag att vi har en ännu bättre sida. Men klar blir man aldrig.