Nya svenska tjänsten Spindla.com säger sig vara först i världen med att låta privatpersoner annonsera via Google.

Bland annat DN och flera bloggar har uppmärksammat tjänsten i veckan, efter ett pressmeddelande från Spindla.

Henrik Sevegram är vd på Spidexa, bolaget som ligger bakom tjänsten. Han förklarar att med Spindla kan både privatpersoner och företag annonsera på Google.

– Våra system direktkommunicerar med Google vilket gör att vi är först i världen med att låta privatpersoner få tillgång till att annonsera på Google, säger Henrik Sevegran när it24 ringer honom.

Vad kostar det?

– Det kostar fem kronor per klick, säger Henrik Sevegran.

Tanken bakom tjänsten är alltså att även privatpersoner, via Spindlas företag Spidexa, får möjlighet att annonsera på Google.

– Vi står som förmedlare av annonsen så du gör det på tre minuter. Du kan inte som privatperson gå in direkt på Google, du måste gå via ett företag, säger Henrik Sevegran.

Men det stämmer inte. Enligt svenska Google finns inga hinder för privatpersoner att annonsera direkt med sökjätten. Då kostar det från 7 öre per klick och uppåt.

– Man kan precis lika gärna öppna ett eget konto. Det tar en kvart, tjugo minuter, säger Maria Göth, pressansvarig på Google.

Kostnaden per klick bestäms då av en auktion som genomförs i samma stund som sökningen för det aktuella ordet äger rum.

Även Google bjuder på gratis webbutrymme för den som vill göra en egen landningssida för annonserna, enligt Maria Göth.

Henrik Sevegran på Spidexa säger sig inte ha vetat om att privatpersoner kan annonsera direkt med Google. Det säger han när It24 tar kontakt med honom igen.

Inför lanseringen av tjänsten läste han Googles användarvillkor och uppfattade det då som att man behövde ett organisationsnummer för att köpa annonser.

– Enligt det vi har kunnat läsa oss till så har det inte varit tillgängligt, du har fått lägga in företagsuppgifter. Det har inte framgått att man kan göra det som privatperson. Strukturen är att du har din egen hemsida, och att du måste ha ett eget företag, säger han.

Han har dock inte varit i kontakt med Google för att kontrollera om så verkligen var fallet.

Du tycker inte att det var läge att kontakta Google för att kontrollera det här?

– Inte eftersom det var så genomgående tydligt att de vände sig till företag, Till vilken gräns ska man gå för att ta reda på det?

En halvtimme efter det första samtalet ringer Henrik Sevegran tillbaka till it24. Nu tar han tillbaka delar av vad han sagt tidigare och hävdar istället att det rör sig om ett missförstånd.

På Googles infosida om Adwords stod det tidigare "Marknadsför ditt företag på Google". Samma text har sedan dess ändrats till "Hitta de personer som söker efter dig", påpekar han.

– Vi vill under inga omständigheter gå ut med att vi är först i världen med det här. När vi påbörjade resan så stod det på ett visst sätt. Nu har man ändrat sitt budskap och om jag inte har tagit reda på det så ligger det på mig. Jag kan inte stå för det nu längre, säger Henrik Sevegran.

Maria Göth på Google är tydlig med att både privatpersoner och företag är välkomna att annonsera direkt med Google:

– Det finns många bra företag som hjälper till med sökordsmarknadsföring men man ska vara medveten om vad man köper, Man betalar extra för mervärdet som företaget ger, säger Maria Göth.