Tio projekt finansieras med upp till 1,5 miljoner kronor var i statliga Vinnovas program Var Dags IT. Syftet är att främja utvecklingen av it-baserade produkter och tjänster som skapar "en roligare, aktivare, mer kreativ, upplevelserik och mer stimulerande fritid".
Det handlar om korta forsknings- och utvecklingsprojekt, 6-24 månader långa, och pengarna ska stödja nya idéer och behov som annars saknar resurser.
– En stor utmaning ligger i att balansera den enorma mängd tekniska möjligheter som finns och att skapa nyheter och tjänster utifrån det som faktiskt efterfrågas av användaren. Och där användarna faktiskt också är en del i själva utvecklingsprocessen, säger Alexander Nilsson, Vinnova, i ett pressmeddelande.
De här tio projekten finansieras:
"Roligare längdskidåkning med Spårkortet."
Orsa Grönklitt tar fram tjänster för längdskidåkning genom ett ”spårkort”. Detta ska inspirera familjer eller grupper att ta sig ut i spåret, ge information om skidförhållanden och återkoppling om åkningen genom bland annat åktider, samt hantera betalning.
"Lärspelsportal för nöje och nytta."
Jirafa i Stockholm utvecklar en digital spelvärld där barn, föräldrar och fritids tillsammans kan upptäcka roliga pedagogiska spel och bygga upp sina rollkaraktärer.
"Blue Promo."
Do-Fi i Malmö tar fram en tjänst för att sprida och använda digitala medier i offentliga miljöer, till exempel musik på stadsbussar.
"Urban Nature."
Doberman i Stockholm utvecklar it-tjänster för berikande naturupplevelser, som fokuserar på att upptäcka naturen samt förstärka och förlänga upplevelsen. I ett första steg utvecklas tjänsterna för barnföräldrar boende i städer.
"Lineage of Conquest."
Straycat Studios i Stockholm utvecklar en tjänst där karaktärer och relationer långsiktigt kan överföras mellan spelversioner i 3d strategispel. Dessutom ska spelen användaranpassas med hjälp av data mining.
"Voxduell."
Unimob i Luleå tar fram ett mobilbaserat musikspel, som erbjuder en mobil sång- och musiktävling med olika spelvarianter för användare som vill synas eller tävla i olika former.
"Användardriven utveckling av social webbplats med livesändningar för idrottsrörelsen."
Qrodo i Stockholm skapar en modellstruktur för föreningar att snabbt kunna bygga levande och sociala webbplatser kombinerat med amatörlivesändningar från matcher. Konceptet kommer att tas fram och testas tillsammans med idrottsföreningar.
"Den mobila sändningsbussen."
Bambuser i Malmö tar fram en bildmixer för livestreaming från mobiltelefoner, som gör det möjligt för flera personer att sända tillsammans från ett evenemang.
"Run Along."
Heidi Harman i Stockholm utvecklar en löparsajt för kvinnor där man skapar löparrundor med kartor för att springa tillsammans med väninnor eller nya bekanta. Det är en webb- och mobil plattform för att öka motivation, säkerhet och social glädje i samband med löpning.
"Öppet manus - Användarskapad teater."
Plan Sju i Luleå skapar en it-tjänst där människor kan delta aktivt i skrivande av teatermanus i samarbete med andra. Samtidigt gör det möjligt för teatern att nå nya målgrupper och att ge nya erbjudanden.