Microsofts webbläsare Internet Explorer tappade 1,6 procentenheter av sin marknadsandel under december, och står nu för 68,2 procent av nätsurfandet, skriver Computerworld. Det är en minskning med 10,4 procent jämfört med samma tidpunkt förra året.

Vinnare är Apples, Mozillas och Googles webbläsare.

Apples Safari ökade rekordmycket under december. Webbläsarens marknadsandel steg med 0,6 procentenheter, och ligger nu på 7,9 procent. Det innebär en ökning med 41,9 procent jämfört med samma tidpunkt förra året.

Mozillas Firefox ökade med 0,6 procentenheter under december, och har nu 21,3 procent av marknaden. Totalt ökade webbläsaren sin marknadsandel med 27,3 procent under 2008.

Googles Chrome ökade också under december, och har nu för första gången mer än 1 procent av marknaden.

En del av Internet Explorers tapp och Firefox, Safaris och Chromes ökningar beror dock på att det är semestertider, enligt Net Applications.

”Decemberledigheten innebär en stark favorisering av hemanvändande framför företagsanvändande”, skriver Net Applications på sin webbplats. ”Det ökar i sin tur den relativa användarandelen av Mac, Firefox, Safari och andra produkter som har en relativt hög användning i hemmet. All decemberstatistik ska läsas i den kontexten.”

Net Applications data samlas in från besökare på de tusentals webbplatser som företaget bevakar åt sina klienter.