Boxer tappade tre procent av kunderna under förra året. Det visar siffror i bolagets bokslut. Nu vid årsskiftet hade Boxer 689 000 kunder, jämfört med 709 000 kunder året före.

Det är trendbrott för Boxer som under de senaste åren alltid redovisat kraftiga ökningar av antalet kunder. Under 2007 växte exempelvis kundstocken med nio procent. Året dessförinnan var ökningen 23 procent. Och året före dess 42 procent.

Boxers vd Per Norman säger i ett pressmeddelande att han ser kundtappet som ett tecken på att tv-marknaden mognat, samtidigt som konkurrensen från ip-tv ökat. Boxer, som i princip enbart opererar i det digitala marknätet, har inte heller kunnat hänga på de hdtv-satsningar som konkurrenterna Viasat, Canal Digital och Comhem inlett.

Boxer glädjer sig i stället över att de befintliga tv-kunderna köper fler tjänster, exempelvis tvillingkort i takt med att hushållen skaffar sig fler tv-apparater. Nästa månad kör Boxer dessutom igång som operatör i det danska digitala marknätet. Senare i år planerar Boxer att starta verksamhet i det irländska marknätet.

Fakta

  • 2008: – 3 procent (totalt 689 000 abonnenter)
  • 2007: + 9 procent (totalt 709 000 abonnenter)
  • 2006: + 23 procent (totalt 654 00 abonnenter)
  • 2005: + 42 procent (totalt 531 00 abonnenter)
  • 2004: + 88 procent (totalt 375 00 abonnenter)