Landets it-ansvariga är eniga. Efter CS rundringning visar det sig att den rådande trenden där företag går från egenutvecklat till standardsystem inte är helt problemfri.

Magnus Dahlqvist är it-chef på Brio, ett företag som gjort ett sådant byte. Han säger att övergången från egenutvecklat på stordator till affärssystemet Axapta från Microsoft var allt annat än enkel.

– Problemet med standardsystemet är att det inte matchar våra arbetsprocesser, säger Magnus Dahlqvist.

Han får medhåll från Gunnar Glaving, it-koordinator på Göteborgs hamn, som gjorde en liknande resa från egenutvecklat till Catos, ett standardsystem för containerhantering och terminaladministration.

– Det är en stor utmaning för oss eftersom vår verksamhet måste anpassas till standardsystemet. Till exempel är svenska tullrutiner inget en koreansk systemleverantör har koll på, säger Gunnar Glaving.

Magnus Dahlqvist säger att det går att vara förberedd på det problemet. Den riktigt stora överraskningen är i stället de prestandaproblem som kan uppstå i ett standardsystem.

– De enorma mängder data som finns i ett företag passar inte standardsystemet och det krävs mycket konfiguration innan bra prestanda kan uppnås, säger han.

Enligt Gunilla Etsare, it-chef inom produktion på Strålfors, följer dessutom inte leverantörerna underhållsavtalen som medföljer standardsystemen.

– Det är en ren katastrof. Leverantörerna lovar fyra till sex patchar och ett par stora uppgraderingar per år, men levererar ungefär hälften, säger Gunilla Etsare.

Hon tillägger att uppgraderingar med ny funktionalitet distribueras, men inte alls lika snabbt som kund och leverantör kom överens om när underhållsavtalet skrevs.

– Man kan definitivt inte planera sin förvaltningsverksamhet efter utgivningsplanerna, säger Gunilla Etsare.0

Fakta

Två exempel på standardsystem är SAP och Microsoft Dynamics.

Enligt uppsatsen ”Standardsystem – genväg eller senväg”, som Claes Magnusson och Björn Törngren skrivit som studenter på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, är anpassningen av standardsystemet ett stort problem.

I stället för att bli en lätt, snabbt och billig process visar det sig ofta bli en komplex, tidsödande och dyr process som leder till leverantörsberoende.