Nu har tillväxten i det digitala marknätet av allt att döma passerat topppunkten. I förra veckan tvingades Teracomägda Boxer för första gången presentera krympande abonnentsiffror för ett helår.

Så länge det analoga tv-nätet släcktes ner bit för bit strömmade kunderna till marknätet. Boxer kunde öka kundstocken med allt mellan 10 och 80 procent årligen. I fjol vände trenden och Boxers kundskara minskade i stället med tre procent.

Minskningen handlar inte bara om att det inte längre finns några analog-tv-tittare att fånga in för Boxer. Boxer som bara sänder i marknätet har inte kunnat hänga på satellit-tv-bolagens hdtv-satsningar. Samtidigt har konkurrensen från ip-tv ökat.

I stället är det fler utlandssatsningar som ska rädda Boxers tillväxt. Redan nästa vecka sparkar Boxer igång verksamhet i det danska marknätet. Boxer har även fått tillstånd att etablera sig i det irländska marknätet. Där Boxer lanserar sina tv-abonnemang senare i vår.

Mycket pekar på att det bara är början och att Boxer och bolagets reklamfrontfigur Robert dyker upp i fler länder i Europa.

– Vi har den ambitionen, bekräftar Johan Bobert, informationschef på Boxer, som inte vill berätta vilka länder som Boxer hoppas kunna etablera sig i.

Men enligt uppgifter till CS är Ukraina ett av de länder som Boxer bearbetar på plats för att bana väg för en framtida lansering.

– Vi kommenterar inte något som gäller enskilda länder, säger Johan Bobert.

EU har beslutat att de analoga tv-näten i Europa ska släckas senast 2012. Boxer har analyserat marknadsförutsättningarna i ett stort antal länder där de analoga näten ska släckas.

Finns det överhuvudtaget möjligheter finns att få tillstånd? Hur ser den kommersiella villkoren ut? Vilka investeringar krävs? Det är några av de punkter som finns med på checklistan.

– Villkoren varierar mycket från land till land, säger Johan Bobert.

Även fast Boxer inte vill berätta vilka länder som bolaget just bearbetar för en lansering går det ändå säga vilka EU-länder som inte är aktuella för Boxer. Storbritannien, Finland, Norge, Portugal, Estland och Lettland är alla länder där digital-tv-övergången redan genomförts utan att Boxer dykt upp som en aktör i marknätet.

Fakta

2008: –3 procent (totalt 689 000 abonnenter)
2007: +9 procent (totalt 709 000 abonnenter)
2006: +23 procent (totalt 654 00 abonnenter)
2005: +42 procent (totalt 531 00 abonnenter)
2004: +88 procent (totalt 375 00 abonnenter)