Enklare betalningsmetoder efterfrågas av många, exempelvis letar medie- och underhållningsbranschen desperat efter nya sätt att få in pengar.
”Fler än någonsin läser tidningar, men pengarna som behövs för att finansiera den journalistik som människor uppenbarligen vill ha räcker inte. Något som skulle kunna bryta den onda cirkeln vore om det etablerades nya, enklare former för betalning av småsummor för material som erbjuds på internet”, skrev DN i en ledare strax före jul, apropå den allt allvarligare tidningskrisen, som gör att många medieföretag går på knäna.
John Strand, vd för det danska analysföretaget Strand Consult, är inne på samma spår.
– Att saker kan betalas med reklam är en myt. Saker som varit gratis på nätet kommer att börja kosta pengar nu när det blir enkelt att ta betalt, säger han.
Det gäller allt från tidningsartiklar till ringsignaler och tjänster på sociala nätverkssajter.
– Det här innebär att Facebook, Youtube och Flickr får möjlighet att börja ta betalt, säger John Strand.
Det finns redan vissa möjlighet att klicka och köpa när du surfar med mobilen. Men det är bara möjligt inne på vissa operatörers portaler, och kräver inloggning.