En analys från CS amerikanska systertidning Infoworld visar att ett flertal leverantörer nu har infört stöd för Iphone. Bara ett av de sju undersökta program använder webbläsaren Safari för Iphone. Resten är direkta anpassningar.
Ett exempel är gratisprogrammet Salesforce.com Mobile, för betalande Salesforcekunder som vill utnyttja mobilt stöd. Även Oracle har mobilanpassat programmet Mobile Sales Assistant för kunder till Oracle CRM on demand, för säljare på fältet.
Oracle har även stöd för Iphone i sina program för affärsanalyser, Business Intelligence Applications, vilket även gäller amerikanska kundvårdsleverantören Sugar CRM, som har både en gratis och avancerad betalversion.
Men det gäller att ha koll på vad leverantören erbjuder i form av säkerhet och tillgänglighet. Mobilt stöd kan visserligen vara till stor hjälp, men då mobilen ägs eller disponeras av innehavarna, till skillnad från en pc, finns det säkerhetsrisker.
Hur ska företaget agera om mobilen kommer bort, eller om kontot hackas? Ju viktigare information, desto mer användbar blir den för affärerna. Men samtidigt förvärras krisen om det uppstår problem.
Informationen kan hamna i fel händer. Själv har jag tappat mobiler på löpande band. Efter att en vass Sony Ericsson försvann under ett besök i Uppsala för ett tag sedan, kör jag bara det absolut enklaste i mobilen.
Men visst kan kundvård i mobilen bli hett för för företag som lyckas bygga upp värdeadderande tjänster, som stöder säljarna på ett sätt som annars inte skulle vara möjligt, och med en rimlig nivå av säkerhet.