Microsoft smyger igång sin svenska lansering av molntjänster, eller software plus services som Microsoft valt att kalla sitt koncept. Det handlar om onlinebaserade versioner av bland annat Exchange och Sharepoint som driftas av Microsoft och köps som tjänster.

Första företaget i Sverige att ge sig in i molnet är hotellkedjan Scandic, som ska testa lösningarna under våren.

– När Microsoft sökte referenskunder var vi intresserade av att pröva. Jag gillar konceptet och vi håller för närvarande på att se över vår it-strategi, säger Pia Hofstedt, it-chef på Scandic.

I ett första skede ska ett antal användare kopplas på till onlineversionen av Exchange och eventuellt även till Sharepoint. Steget för Scandic är större än man kan tro eftersom företaget i dagsläget inte alls använder Microsoftprodukter på området.


Vill köpa som tjänst. Scandic har inget intresse av att drifta en egen kommunikationsplattform. "Vi vill inte själva ha kärnkompetens på sådant här, vi ska vara specialister på att förena it med vår verksamhet som är att driva hotell", säger it-chef Pia Hofstedt som nu pionjärtestar Microsofts moln.

De 6 600 anställda i koncernen kommunicerar i dag på en betydligt äldre och mer traditionell plattform – Novells Groupwise.

– Vår filosofi är att vi gärna tittar på att köpa tjänster. Vi vill inte själva ha kärnkompetens på sådant här, vi ska vara specialister på att förena it med vår verksamhet som är att driva hotell.

– Det vi är ute efter är total koll på kostnaderna, som gärna ska vara volymrelaterade, säger Pia Hofstedt.

Microsofts tjänstepaket presenterades i USA i början av oktober förra året. Den officiella lanseringen i Sverige är planerad till mars, men redan nu bearbetar alltså Microsofts partner marknaden.

– Den första reaktionen vi får är att ”jaha, molntjänster, det är väl bara för mindre företag”, säger Anders Grönlund, marknadschef på Zipper som är den partner som landat affären med Scandic.

– Men med de referenser Microsoft kan visa nu – de driftar till exempel Nokia med 40 000 användare – förstår man att det är mer än så.

– För Scandic passar det här väldigt bra, när man nu utvärderar nya strategier. Det är en enklare resa att lägga det i molnet i stället för att bygga upp en ny infrastruktur.

Anders Grönlund möter fortfarande många tveksamma företag och frågorna är många.

– Vad händer med min data? Görs det backup? Kan jag få tillbaka datan eller är jag helt låst till Microsoft nu? Sedan har du de legala bitarna – vad innebär det juridiskt att ha sin data i till exempel USA?

Pia Hofstedt på Scandic brottas också med de frågeställningarna.

– Man måste förstås fundera på varför man gör det. Det finns både juridiska och praktiska aspekter att ta i beaktande.

– Utöver det är de ekonomiska aspekterna viktiga, säger Pia Hofstedt.

Anders Grönlund tror ändå att frågorna snart är bortstädade, i takt med att allt fler stora spelare satsar stort på sina molnerbjudanden.

– Vi kör själva Salesforce och dumpar hela vårt kundregister till dem utan betänkligheter. Det är en mindset-fråga, säger Anders Grönlund.

Fakta

Microsoft säljer sina molnbaserade företagstjänster under namnet Business Productivity Online Suite. I paketet ingår förutom Exchange och Sharepoint även Office Live Meeting och Office Communications Online.

Tjänsterna för den svenska marknaden driftas i dag i USA, men vid den skarpa lanseringen i mars ska driften ske i Microsofts nya datacenter i Dublin.