– Egentligen handlade min förra bok The Long Tail, också om gratis på internet men det insåg jag inte när jag skrev den, sade Chris Anderson när han inledde sitt välbesökta anförande.

I boken The Long Tail driver han teorin att det tack vare internet går att tjäna pengar på att sälja smala nischade produkter och inte bara på ett fåtal storsäljande, blockbusters.

Förklaringen är inte bara själva distributionsformen lika mycket som det obegränsade, i det närmaste kostnadsfria, lagringsutrymme som digital distribution ger möjlighet till.

Chris Anderson hävdar att 2000-talets affärsmodell på internet därför bygger på att allt kommer att bli billigare on-line. Det innebär att allting som säljs digitalt i förlängningen kommer att bli gratis eller tvingas konkurera med något som är gratis, menar han.

Men hur kommer företagen att kunna tjäna pengar när varor blir gratis?

Det handlar om att ett fåtal människor betalar medan de allra flesta inte gör det och han ger exempel på tre affärsmodeller:

Korssubventionering där konsumenten får en enklare gratisversion för att sedan betala för en mer avancerad version eller en kringprodukt.

Mediamodellen som används av till exempel tidningar där producenten distribuerar sin produkt gratis till konsumenten men tar betalt av annonsörer som i sin tur hoppas att det ska leda till att konsumenten köper annonsörens vara.

– Det här är en modell vi ser att allt fler företag som blir digitala börjar använda oavsett bransch eller vad det gäller för varor eller tjänster, säger Chris Anderson.

En tredje väg är Freemium. Det gamla tankesättet var att ge bort 1 procent av till exempel kakorna i smakprov och sälja resterande 99 procent. On-line fungerar det tvärt om. Ge bort 99 procent och sälj 1 procent.

– I digital form är marginalkostnaden, det vill säga den extra kostnaden för att producera och distribuera en extra enhet noll, om mottagarna sedan köper 1 procent av kakorna”, säger Chris Anderson.

Översatt betyder det att få största möjliga uppmärksamhet för gratisversionen och att sedan kunna få in de mest hängivna användare som kunder som köper betalversionen.

Speltillverkarna har kommit längst när det gäller att ta betalt för sina varor. För fem år sedan såldes spel som en diskett i en box i en konventionell butik. I dag sker den mesta försäljningen on-line.

– Titta på spelindustrin för att få en försmak i hur framtiden för gratis på internet kommer att se ut, säger Chis Anderson.

Fakta

Chris Anderson är chefredaktör för Wired. Han är född 1961, bor i Berkley, Kalifornien med fru och fem barn. Han har tidigare arbetat på tidningarna The Economist, Nature och Science.

För att komma till Malmö och hålla föredrag på en timme om att ge bort saker gratis, fick Chris Anderson 50 000 euro.

”Vad jag tar betalt för är min tid och att tvingas vara borta från familjen. Min blogg och Wires hemsida är gratis. Min plan är också att e-versionen av boken Free ska bli gratis medan den fysiska boken ska kosta pengar. Jag diskuterar med förlaget hur det ska se ut”, säger Chris Anderson.