– Ip-tv är ett av få tillväxtområden för operatörerna just nu när det gäller det fasta nätet, säger Roger Eriksson, Sverigechef för konsultföretaget Cap Geminis telekom- och medieavdelning.

Fler än Telia hårdsatsar på att sälja tv-kanalpaket via adsl-jacket. I takt med att intäkterna från fastnätstelefonin minskat och bredbandsintäkterna börjat stagnera har ip-tv snabbt blivit en viktig kassako för många teleoperatörer.

Telia har i dagsläget lockat till sig 324 000 hushåll till sin ip-tv-tjänst. Men det är ingenting jämfört med exempelvis Hong Kong där ip-tv-peneratrationen redan är över 60 procent, enligt Roger Eriksson.

I Frankrike har France Telecom genom en flerårig hårdsatsning på ip-tv till och med lyckats vända den negativa intäktstrenden i fastnätsverksamheten till ett rejält plus. Under förra året gick bolaget mot strömmen och ökade sina fastnätsintäkter från privatkunder tack vare framgångsrika ip-tv-satsningar.

Det här är siffror som gör att Roger Eriksson tror att snart sagt alla större fastnätsoperatörer snart har ip-tv i sitt produktsortiment.

– För många fastnätsoperatörer är ip-tv redan den viktigaste tillväxttjänsten, säger han.

Cap Gemini har precis lagt sista handen vid en stor analys av utveckling och framtida affärsmöjligheter inom ip-tv- och internet-tv-marknaden. Slutsatsen är att tv-marknaden står inför omvälvande förändringar under de närmaste åren. Förändringarna drivs av snabbt ändrade tittarbeteenden och förbättrade tekniska möjligheter att distribuera tv-kanaler via internet.

Fler än de traditionella tv-distributörerna som säljer tv-kanalpaket via marknät, satellit och kabel – exempelvis Boxer, Viasat, Canal Digital och Comhem – kan få det hett om öronen på grund av konkurrens från helt nya aktörer som satsar på internetbaserad tv-distribution. Men även dagens ip-tv-aktörer bör se upp för annalkande internet-tv-konkurrens. De måste se till att utveckla sina egna ip-tv-tjänster, anser Roger Eriksson.

I dag saknas fortfarande två viktiga pusselbitar för att internet-tv ska slå igenom. Det finns inte tv-boxar med inbyggd internetaccess som kan presentera internetdistribuerade tv-kanaler på ett enkelt och smidigt sätt i hushållens vanliga tv-apparater.

– En förkrossande stor majoritet vill se tv-program i sin tv, inte i pc:n, slår Roger Eriksson fast.

Den andra pusselbiten som krävs är att internet-tv-aktörer kan köpa internetkommunikation med en garanterad minimikapacitet och kvalitet hela vägen ut till sina tv-kunder. I dag är internetförbindelserna till hushållen för små och för ojämna för att klara tv-distribution, framförallt hd-tv.

– Den här typen av kommunikationstjänster kommer, men de ligger kanske tre år fram i tiden. Först krävs omfattande fiberinvesteringar. Operatörerna har sådana pågående investeringsprogram i dag, säger Roger Eriksson.

Internet-tv har definitivt potential att långsiktigt förändra tv-landskapet i grunden, anser Roger Eriksson. Tröskeln för nya aktörer att komma in på marknaden med nya tv-koncept och affärsmodeller sänks rejält.

– En drivfjäder är att tittarna vill välja när de vill titta på ett program, snarare än att följa sändningar i en tablå. En annan drivfjäder är att internet-tv öppnar möjligheter för programbolag att nå ut direkt till tittaren utan att behöva gå via någon av de vanliga distributörskanalerna, säger Roger Eriksson.

Fakta

  • Ip-tv: Ett exempel är Telias tv-tjänst där kunden köper tv-kanalpaket via adsl-bredbandet. Här kan operatören redan nu reservera den dataöverföringskapacitet som krävs för att skicka tv-kanalerna via bredband.
  • Internet-tv: Exempelvis SVT Play och tv-portalen Joost. Här skickas tv-kanaler ut via det ”vanliga” internet. Den som skickar ut tv-kanalen har i dagsläget ingen möjlighet att garantera tillräcklig dataöverföringskapacitet hela vägen ut till tv-tittaren.