Twitter, Bloggy och andra mikrobloggar har en stor potential för affärsanvändare, eftersom de låter alla dela information på sitt nätverk.

Enligt Jeremiah Owyang, som är analytiker på Forrester och inriktad på sociala medier, har Twitter i dag mellan tre och sex miljoner användare.

Det är lång ifrån de 150 miljoner som använder Facebook.

Men Twitter ökar snabbt eftersom det låter användare hålla sig uppdaterade om varandra på ett annat sätt.

Twitter är en av de olika mikrobloggar, eller mikrodelningssajter, som vuxit fram på senare tid. Här kan man bara skriva 140 tecken.

Att vara med kan ge ett stort värde, men kan också vara slöseri med tid för den som inte vet hur det fungerar eller hur man bäst använder det.

Här är några tips från experterna om hur man kan använda en mikroblogg som Twitter.

Varför vara med?
En bra regel när det gäller sociala nätverk är att testa dem och komma fram till om du gillar dem.

De flesta användare tillhör redan existerande sociala nätverk som Facebook eller Linkedin vid sidan om att de använder e-post och sms.

– I dag gäller det att utnyttja tid och resurser på ett smart sätt, säger Jeremiah Owyang till IDG News.

– För att fungera bör Twitter vara ett ställe där man kan dela gemensamma intressen och ställa frågor, säger han.

Folk i vissa branscher, exempelvis programutveckling och medier, använder ofta Twitter för att hålla sig uppdaterade både när det gäller nyheter, opinion och aktuella händelser.

Vad ska man dela?
Om Twitterförespråkarna skulle få som de ville skulle de sannolikt vilja ändra marknadsföringen något.

På Twitter står det att det är en tjänst för familj, vänner och medarbetare, för att kommunicera och vara uppkopplade.

Men en av huvudpoängerna är att dela erfarenheter med vänner eller kollegor.

Hur gör man det? Bästa svaret är inte att bara tala om vad man gör nu, enligt Jeremiah Owyang.

I stället bör man ställa sig frågan ”vad är viktigt för mig?”. Svaret blir mer värdefullt. På Twitter gäller det att kommunicera kring det som är användbart och intressant.

Med andra ord så är meddelanden av typen ”jag är på väg till affären” kanske inte de hetaste på Twitter, utan hellre : ”jag har läst en bok om ett ämne som är väldigt intressant”. Finns det plats på de 140 tecknen kanske det är läge för en kort recension eller analys.

Vem ska man följa?
Framför allt medie- och marknadsfolk har nästan börjat tävla om att leda och följa personer på Twitter. Men om man följer för många personer kan det bli brus. De man följer bör vara sådana som verkligen kan tillföra något.

Börja med folk du känner
En bra början är att utgå från folk man känner. Du kan även följa folk du inte känner, men de bör vara relaterade till dina personliga eller yrkesmässiga intressen.

Det kan handla om motorcyklar, politik eller marknadsföring.

Till en början kan det vara smart att ha en bred strategi för sökningar om du är osäker på vad du vill ha.

Enligt bloggaren Stowe Boyd, som finns på stoweboyd.com, bör man följa minst 100 personer. Men kvalitet är viktigare än kvantitet.

Det är också viktigt att våga ge sig ut i de digitala omgivningarna för att få koll på hur informationen flödar där.

Fördelen med Twitter är att informationen kommer till mottagaren – den behöver inte sökas upp aktivt. Det gäller att se till att hamna i rätt flöden. Samtidigt är Twitter ett publiceringsmedium, så innehållet kan plockas upp av Google. Därför gäller det att ha koll på vad man säger, framför allt om man väljer att prata om affärsfrågor.

Fakta

Tidningar och medier: Allehanda, Ekot, SvDs ledarsida, Sydsvenskan.

Tankesmedjor: Tankesmedjan Konflikt, Timbro.

Partier och politiska förbund: Centerpartiet, Centerpartiets ungdomsförbund, Folkpartiet, Miljöpartiet, Moderaterna, Piratpartiets ungdomsförbund, Socialdemokraterna, Socialdemokraternas bloggare, Vänsterpartiet.

Kommuner och landsting: Halmstad, Stockholms stad.

Data, it och nya medier: Jung Relations, The Pirate Bay, Twingly, Urban Lifestyle.

Övriga: Kårservice på Linköpings universitet, Terrassorkestern och Värnpliktsrådet.