Alla stora mobiltelefonleverantörer presenterar egna programbutiker på Mobile World Congress. Nokia kallar sin butik för Ovi Store och den presenteras av Niklas Savander, chef för Nokia Services & Software.

(CS/Barcelona) Mobiloperatörerna sitter inte längre i förarsätet när det gäller intäkter från tjänster och program. Det konstaterar Magnus Reele, mobilkonsult på Greenwich Consulting.

Redan efter några timmar på Mobile World Congress, MWC, står det helt klart att det inte längre är mobilerna utan innehållet i mobilerna som de ekonomiskt hårt pressade leverantörerna siktar in sig på i jakten på nya intäkter.

En lång rad nya online-butiker för program och tjänster till mobilen lanseras på mässan.

Apples Iphone har återigen satt agendan för hela mobilbranschen. Efter att Apple meddelat att en halv miljard Iphoneprogram laddats ner från företagets App Store har i princip alla stora mobilleverantörer bestämt sig för att haka på.

Mässdörrarna hade just så pass hunnit öppnas på måndagsmorgonen innan flera av de största mobilleverantörerna presenterade storsatsningar på nya mobiltjänstplattformar.

Efter att närmast pliktskyldigt ha visat upp ett par nya mobiler kom Nokiachefen Niklas Savander snabbt till huvudnumret: lanseringen av mobiltjänst- och programplattformen Ovi Store.

– Det är här de nya affärsmöjligheterna finns.

Enligt Niklas Savander blir tjänsterna på Ovi Store tätt integrerade med Nokias kommande telefoner. Värstingmobilen N97, som kommer i sommar, blir den första som är helt integrerad med Ovi Store.

Bland de partner som Nokia kontrakterat för att producera innehållstjänster till Ovi Store finns Facebook och Myspace. Programutvecklare som lägger ut sina mobilprogram på Ovi Store får behålla 70 procent av intäkterna. Nokia tar hand om resten.

– Vi får hundratals miljoner mobilanvändare på Ovi Store och kan erbjuda programutvecklarna den absolut största kundbasen i världen, säger Niklas Savander.

Även Sony Ericsson presenterade en ny plattform för mobilt innehåll, Entertainment Unlimited.

Företaget aviserade också mycket tät integrering mellan sina mobiler och populära sociala tjänster som Facebook och Twitter.

Marknadschefen Lennard Hoornik lade samtidigt fram ramverket till en ny marknadsstrategi där ökade intäkter från tjänster och program till mobilen var huvudpunkten.

För många mobiloperatörer som också satsar på mobiltjänster är utvecklingen allt annat än positiv.

Vodafone har lagt ner miljardbelopp på sin mobiltjänstplattform Live, konsterar Magnus Reele.

– Med facit i hand kan man konstatera att det inte har fungerat fullt ut. Operatörernas satsningar har alltför ofta bromsats av diskussioner om hur intäktsdelningen med tjänsteutvecklarna ska se ut, säger han.

Trots att det i dag ser ut som att mobiloperatörerna nu riskerar att bli rejält frånåkta av de stora mobilleverantörernas satsningar kan operatörerna åtminstone glädja sig åt en sak, konstaterar Magnus Reele.

– Mobiloperatörernas intäkter från data ökar definitivt när användningen av alla de här nya tjänsteplattformarna tar fart, säger han.

Fakta

Google har redan smygstartat en onlineplattform för program till mobilen på Android Market. Nu kommer uppgifter om att Google öppnar för att utvecklarna ska kunna ta betalt för de mobilprogram som läggs ut i programbutiken.

Samsung lär planera en butik för program till Symbian- och Windowsmobiler.