– Ovi Store handlar främst om att stödja Nokias mobilförsäljning. Men det kommer till stor del att vara ett stängt system, sade Kenneth Karlberg på en presskonferens på Mobile World Congress i Barcelona i dag.

Apples framgångsrika webbutik för mobilprogram App Store och Microsofts planerade webbutik för Windows Mobileprogram är också exempel på stängda plattformar, enligt Kenneth Karlberg.


"Kampen om mobilskärmen inte bra för industrin", säger Teliasoneras högste mobilitetschef Kenneth Karlberg.

Vad som behövs är i stället öppenhet i mobilerna så att kunderna själva kan välja – och byta – mellan olika mobiltjänsteportaler, anser Teliasonerachefen.

Som CS berättade tidigare i veckan
är en av huvudtrenderna på årets Mobile World Congress mobiltillverkarnas jättesatsningar på att tjäna pengar på mobila tjänster och försäljning av mobilprogram. Den särklassigt största satsningen är Nokias jättelansering av Ovi Store. Nokia har bland annat kontrakterat Myspace och Facebook för att producera innehållstjänster till Ovi Store.

Mobiltelefonleverantörernas satsningar konkurrerar direkt med mobiloperatörernas ansträngningar på att locka mobilanvändare till sina egna mobiltjänstportaler.

– I dag har det blivit ett race om vem som ska kontrollera mobilskärmen. Det är inte bra för industrin, suckar Kenneth Karlberg.

Han skulle allra helst se något typ av program i mobilerna som ger användarna möjlighet att lätt välja och byta mellan tjänsteplattform.

Antalet besökare på Teliasoneras egen mobiltjänsteportal Surfport ökar i dagsläget.

– Det visar att Surfopen har tjänster som kunden vill ha, säger han.

Indra Åsander, Teliasoneras produktchef för mobila tjänster, anser inte att Teliasoneras portal hotas av mobilleverantörernas jätteplattformar.

– Vi uppfattar inte att vi ligger sämre till på något område när det gäller mobiltjänster. Snarare kanske vi ligger något bättre till eftersom vi som mobiloperatör har en närmare kundrelation än exempelvis en mobiltillverkare, säger hon.

På presskonferensen flaggade Teliasonera ännu en gång för en offensiv satsmomg på lte-tekniken, även kallat 4g.

– Den enorma tillväxten för mobildata fortsätter. Den leder oss till slutsatsen att vi ska vara väldigt aggressiva när gäller 4g-utbyggnad, säger Kenneth Karlberg.

Han redovisar också statistik som visar hur enormt mycket mera mobildata Teliasoneras Iphonekunder använder jämfört med användare av alla andra smartphonemobiler.

– Iphone är outstanding när det gäller dataanvändning. Enkelheten gör skillnaden. Det är helt klart, säger Kenneth Karlberg.