Riskkapitalbolaget Aggregate har sedan 2002 via fyra fonder investerat mångmiljonbelopp i små svenska företag med tillväxtpotential, många av dem inom it, webb och e-handel. Det speciella med upplägget är att det är inte pengar som investeras, utan reklamplats.

Fonderna ägs av några av Sveriges största medieföretag, som köper aktier i tillväxtföretaget med pengar öronmärkta för annonsköp i medieföretagens egna medier. Tanken är att marknadsföringen som medieutrymmet används till snabbt ska få företaget att växa i värde. Då gör investeringsfonden en exit och säljer av sitt innehav.

– Öronmärkta pengar innebär att bolaget måste gå för en expansion, säger Patrik Rosén, vd för Aggregate som förvaltar fonderna.

CS kan avslöja att medieföretagen är bland andra Dagens Industri, Expressen, Talentum, Clear Channel och SBS Radio. Stora svenska medier och annonsbärare, och i flera fall konkurrenter, slåss om annonsörernas pengar och konsumenternas gunst. Men i det avseendet är de samarbetspartner på riskkapitalmarknaden.

Tillväxtföretaget erbjuds kapital till medieutrymme, det vill säga annonsplatser. Medieföretagen får en aktiepost till motsvarande värde i tillväxtföretaget, en post som kan vara så stor som 20 procent. Enligt Patrik Rosén är det inte överblivna eller obokade annonsplatser som investeras i bolagen.

– Bolaget förfogar över en annonsbudget och bokar utrymme som vanligt. Självklart är det så att man spelar på att det alltid är visst utrymme som är osålt. Vi går inte heller in i bolag som redan annonserar, säger Patrik Rosén.

Bland företagen som Aggregate investerat i under åren märks Travelpartner, Netclean Technologies, Morphic Technologies och Fortnox. Till de senaste investeringarna hör spelsajten Mr Green, backuptjänsten Kabooza och e-handelsföretaget Gifttoday. I det sistnämnda fallet handlade det om medieutrymme till ett värde av 3,25 miljoner kronor, vilket gav Aggregates fjärde fond ett ägande på 20,3 procent i Gifttoday.

Ett annat exempel är Fortnox, som säljer mjukvara som tjänster på nätet. Där betalade Aggregate fyra miljoner i medieutrymme för 11 procent av aktiekapitalet.

– Vi går in i en tidig fas. Företaget har en produkt färdig och oftast är det marknadsföring som är den sista pusselbiten som saknas. Krasst går vi in i bolag som är underfinansierade och finansierar den posten som handlar om marknadsföring, säger Patrik Rosén.

Han vill inte säga hur fonderna går ekonomiskt, men konstaterar att Aggregate hållit på i sju år och är inne på sin fjärde fond.

– Tittar du på finansmarknaden och marknaden för riskkapital är det hopplöst för bolag att få tag i kapital. Vi blir mer eller mindre nerringda, säger Patrik Rosén.

Fakta

Aggregate Media Fund IV
Ägare:
Expressen, Fitness Media, Idéimperiet KHL, SBS Radio
Innehav:
Hembingo, Mr Green, Kabooza, Souldate, Home TV, Upplevelseakuten, Bemz, Goodwine, Intropris, Gifttoday, Outnet, Babyshop

Aggregate Media Fund III
Ägare:
Expressen, Clear Channel Sverige, Dagens Industri, Fitness Media, Idéimperiet KHL, SBS Radio, Talentum Media
Innehav:
Fortnox, Storytel, Loanland, Bygghemma.se, Creditservice, Webforum, Swedoffice, Friskvårdschecken
Avyttrat innehav:
Cryptzone, Community Entertainment, PV-Enterprise, Önskefoto, World Class, Deflamo, Vindico, Borevind

Aggregate Media Fund II
Ägare:
Clear Channel Sverige, Cosmos Mediasupport, Dagens Industri, Fitness Media, SBS Radio
Avyttrat innehav:
Netclean Technologies, Morphic Technologies, Inwarehouse, Lenson, Bythjul.com, 112ink, Avatar Productions, Electrostore.se, Konstbolaget.se, Goodspirits, Humanova, Puttingguide, Crustum, One Media, Rasta, Ginger Oil, Fotoquick

Aggregate Media Fund I
Ägare:
Bonnier Gaming, Bonnier Tidskrifter, Clear Channel Sverige, Cosmos Mediasupport, Dagens Industri, Fitness Media, MTV Networks, SBS Radio, World of Our Own
Avyttrat innehav:
Travelpartner, Dvd.se, The Empire/Sodastream, Torget.se, Purity, Ellen, Sjöö Sandström, Clean Oil Technology, Displayit, Nexcite, Gamezone.se, Apparat, 24h Bet

Källor: Bolagsverket, Aggregate