Christofer Sundberg på spelstudion Avanlanche ger konkurrenten Dice och spelet Battlefield 1942 äran för det svenska spelundret. ”Det drog igång allt. Alla började titta hitåt, det blev fokus på svensk teknik och spelutveckling”, säger han.

Efter flera år i spelbranschen grundade han och kollegan Linus Blomberg Avalanche 2003, i kölvattnet av it-bubblan.

Drygt fem år senare styr de en av sveriges fem största spelstudior med ett hundratal anställda och en omsättning runt 100 miljoner kronor.

Premiärspelet Just Cause sålde i mer än en miljon exemplar. Uppföljaren Just Cause 2 ska lanseras i år.

Men äran för det svenska spelundret ger han till konkurrenten Dice och jättesuccén Battlefield 1942.

– Det drog igång allt. Alla började titta hitåt, det blev fokus på svensk teknik och spelutveckling, säger Christofer Sundberg.

Likt många andra ser han kopplingar mellan spelnationen Sverige och vår starka programmeringskultur, framför allt i form av 1980-talets demoscen.

– Nu har givetvis inte alla varit aktiva där, men demoscenen har hjälpt till med mycket. Den har gett en arbetsmoral och en kultur att utveckla spel, säger Christofer Sundberg.

I dag sväljer varje spelutvecklingsprojekt enorma resurser och stora summor pengar. Det ger förläggarna en stor makt över utvecklingsbolagen, vilket inte minst Avalanche fick erfara under hösten.

Två nedlagda projekt innebar att 77 personer, nästan halva personalstyrkan, fick sägas upp.

– Jag tror de här cyklerna ligger i branschens natur. Vi är extremt hitdrivna. Väldigt få av de små, kluriga spelen säljer i volym. Säkrast vore att undvika storproduktionerna, men de är samtidigt vad alla vill hålla på med, säger Christofer Sundberg.

2009 blir ett avgörande år för branschen, tror han. Samtidigt som fler stora projekt är under utveckling än tidigare är förläggarna försiktigt inställda till nysatsningar och investeringar.

– I år är det väldigt mycket upp till bevis, säger Christofer Sundberg.

Han är övertygad om att spelstudior i ett land som Sverige måste våga satsa på egna koncept och äga sina varumärken. Det till skillnad från att utveckla på licens.

– De som jobbar mycket på licens blir i allt högre grad rena produktionsstudior. Då är inte steget särskilt långt till att lägga ned och i stället satsa på Kina.

Fakta

Demoscenen är en subkultur som kretsar kring konstnärliga uttryck genom datorer.

En demo är en rörlig och ofta musiksatt bild- och filmsekvens skapad av en programmerare.

På 1980- och 1990-talet fick demoscenen ett särskilt starkt fäste i Norden, med kända grupper och evenemang som finska Assembly och svenska Dreamhack (numera en bredare ”datorfestival”).

Flera spelutvecklare
har ett förflutet på demoscenen, bland annat svenska Starbreeze som är sprunget ur demogruppen Triton.