– De riktigt stora, etablerade mässorna tror jag funkar även i fortsättningen. Men mässor är ett dyrt sätt att nå ut på. Företag kanske väljer att satsa mer på att skapa direktkontakter med kunder i stället, säger Åsa Thoft på Spotlight PR.

Torbjörn Sandberg, vd på Birdstep, är inne på samma linje:

– Tiden är förbi då direktörerna åkte ner på mässor för rulla hatt och förhandla affärer. I dag krävs det ett större fokus. På sikt utvecklas andra sätt att kommunicera med kunder och skapa kontakter, vilket är effektivare och bättre än mässor.

Handheld Scandinavia, som utvecklar tåliga handdatorer och bärbara datorer för extrema miljöer, är väldigt rutinerade mässdeltagare.

De är med på mellan sju och nio mässor årligen. Det är inte bara it-mässor utan även mässor för skogsbranschen och transport- och logistikmässor.

Charlott Karlsson, marknadsansvarig på företaget, tycker att mässor generellt är en bra marknadsföringskanal.

– Men vi märker att de lite kortare mässorna ofta fungerar bättre än dem som håller på upp mot en vecka. Det blir mer fokuserat och fler företag har möjlighet att skicka folk när det gäller en kortare tid. Jag tror att det är bra om mässorna blir lite mindre, men samtidigt mer specialiserade och nischade mot specifika målgrupper, säger Charlott Karlsson.

Fakta

  • Cebit i Hannover. 4 300 utställare från 69 länder. Bara ett tiotal svenska företag finns med bland mässmontrarna.
  • Mobile World Congress i Barcelona. 1 300 företag ställde ut. 40 var svenska. 47 000 besökare från 189 länder var där. Mässan vänder sig till mobiloperatörer och deras leverantörer.