Skräckexemplet på funktionssjukan är Nokia som i Symbian S60 erbjuder 29 möjligheter att hantera en kontakt i mobilens adressbok. Många av dem är fullständigt onödiga, som att kopiera uppgifterna till en ny post i adressboken, eller skriva ut dem.

– Brukar folk ha tvillingar med identiska kontaktuppgifter? Hur många behöver egentligen de här två funktionerna, undrar Sofia Svanteson, vd på företaget Ocean Observations som utvecklar grafiska gränssnitt i mobiltelefoner.

Hon pekar i stället på vikten av att skala bort alla onödiga funktioner. Att hålla det grafiska gränssnittet rent och vara konkret i valet av målgrupp. Det lyckas få mobilföretag med för dagens mobiltelefoner är på tok för komplexa.


Sofia Svanteson är vd på Ocean Observations, som utvecklar grafiska mobilgränssnitt.

– Titta bara på Motorola. Telefonmodellen Razr blev en försäljningsuccé på grund av den tilltalande yttre designen, säger Sofia Svanteson.

Tyvärr var det sämre ställt med innanmätet. Användbarheten var minst sagt bristfällig och kunderna köpte aldrig fler än en version av Motorolas designfrestelse.

– Det här har Motorola fått lida mycket för, så mycket att de nästan gått i konkurs, säger Sofia Svanteson.

För en mobiltelefon ska vara ett stöd i vardagen och i jobbet. Rolig att använda och lustfylld, enligt Sofia Svanteson.

– Som det ser ut i dag är mobilen ett nödvändigt ont, säger hon.

Palm är ett annat företag som enligt Sofia Svanteson varit så gott som dödsdömt, men som bytt fokus under sitt sista andetag. Palm förstod att företaget var tvunget att göra något som var bättre än konkurrenterna, som exempelvis Apple som fått mycket positivt kritik för sitt användbara grafiska gränssnitt.

– Enligt det jag har sett hittills har Palm i den kommande mobiltelefonen Pre lyckats där Apple misslyckats med Iphone, säger Sofia Svanteson.

Som exempel nämner hon den redan livligt omdiskuterade möjligheten att köra fler program samtidigt och att smidigt kunna växla mellan programmen.

Sofia Svanteson tillägger att användbarhet inte är en fråga för ingenjörerna eller designavdelningen. Det är ett spörsmål för ledningsgruppen att ta ställning till.

– Det tar tid att utveckla ett bra grafiskt gränssnitt, ett år är inte alls ovanligt, säger Sofia Svanteson.

Fakta

Enligt Sofia Svanteson på Ocean Observation är genomskinliga menyer och aktiv startskärm två funktioner som vi får att se mer av i kommande mobiltelefoner.

Genomskinliga menyer kan liknas vid en så kallad head-up display, tänk stridsflygplan. Den genomskinliga menyn ligger ovanpå programmen.

Aktiv startskärm innebär att mobilens startskärm blir allt mer som datorskrivbordet med olika småprogram, widgets. Användaren väljer själv vad som ska placeras på startskärmen och ett steg i den rikningen är genvägarna i Samsungs Omnia.