Telia tjänade i fjol cirka 425 miljoner kronor på att sälja adsl-paket till företag som Spray, Bostream och Glocalnet. I år kan telejätten räkna med betydligt sämre utdelning.

Under årets första kvartal minskade försäljningen av adsl-paket från 146 000 till 141 000.

Orsaken är den kraftiga upptrappningen av konkurrerande alternativ från stora aktörer som Song, Telenor, Bredbandsbolaget och Bostream.

- Det finns många operatörer som tror att de på egen hand kan leverera bättre och billigare tjänster än vi. Och det klart att när företag som Telenor och Song sätter i gång ger det snabbt utslag, säger Susanne Jacobsson, chef på Telia Network Sales (före detta Skanova) till Computer Sweden i samband med seminariet Mötesplats Bredband i Upplands Väsby.

Kundstocken ökar
På slutkundsmarknaden tycks inte marknadens högsta priser skrämma bort adsl-kunderna från Telia.

Under årets första kvartal ökade kundstocken med 6 procent från 394 000 till 417 000. En kundbas som inbringar cirka 1,5 miljarder kronor i år.

- Det visar att Skanova Bredband fortfarande står sig väl i konkurrensen, konstaterar Susanne Jacobsson.

Men den största ökningen av adsl-kunder svarar Telias konkurrenter med egen adsl-utrustning för.

Bredbandsbolaget ökade antalet adsl-kunder med 15 000 till drygt 40 000 under årets tre första månader.

Sveriges näst största adsl-leverantör Bostream vill inte uppge några siffror av konkurrensskäl men allt tyder på att ökningen ligger i nivå med Bredbandsbolaget.

- 40 procent av våra nya kunder kommer från uppringd anslutning och det visar att folk vill ha mer kapacitet än 512 kbit/s även för enklare användning. Det går ju trots allt mycket snabbare att få upp Aftonbladets hemsida med 10 Mbit/s, säger Peder Ramel, vd på Bredbandsbolaget.

Inte billigare - men mer
Enligt honom kan vi inte räkna med några stora prissänkningar fram­över.

- Vi har kommit till samma situation som för datorer. Priserna kommer att ligga kvar men du kommer få mer kapacitet för pengarna, säger Peder Ramel.

Cirka 350 personer samlades på Mötesplats Bredband för att diskuterade framtid och affärsmöjligheter.

Merparten tycktes vara överens om att konkurrensen hårdnat under årets inledning och att pressen på Telia är stor.

"Medveten obstruktion"
Flera små regionala operatörer var upprörda över att Telia ofta hindrar dem att placera egen utrustning i telestationerna för att slippa köpa Telias färdiga adsl-tjänst som kostar cirka 250 kronor i månaden per användare.

- Jag trodde länge att Telia hade rätt när de uppgav att det inte fanns plats i stationerna men efter att ha varit med ett tag har jag blivit mer övertygad om att Telias ledning medvetet obstruerar oss, säger Peder Ramel.

Susanne Jacobsson slår undan den svidande kritiken.

- Det är ofta väldigt bekvämt och lätt att skylla på oss. Samlokalisering är ingen lätt process. Det är en process utan automatiska flöden. Vi är inget hotell utan en fabrik som tillhandahåller en lokal, säger hon och fortsätter:

- Det är ett otroligt tryck på stadskärnorna men vi har 7 700 telestationer och frågan är hur mycket och när vi ska investera. Om vi börjar bygga ut för fullt på en teknik som är hundra år gammal blir det höjda priser på kopparaccessen.