Succén för mobilt bredband är en av de verkligt stora framgångssagorna i it-branschen på senare år.
Nästa stora utvecklingstrend kan mycket väl bli internet och webben 2.0-tjänster i mobilen.

Google, Facebook, Spotify, Youtube och massor av andra musik- och videotjänster kända från webben har nu siktet inställt på mobilerna.

Men samtidigt tycks mobiloperatörerna ha inlett en marsch i riktning mot högre avgifter och bort från flatrateprissättning på mobil data.

Detta en ytterst olycklig trend som i värsta fall kan sätta krokben för utvecklingen mot mer internet i mobilen.

Gemensamt för flertalet av de mest populära webbtjänsterna som nu är på väg ut i mobilerna är att de förbrukar mycket data. För att tjänsterna ska fungera i mobilen krävs rimligt prissatta flatrateabonnemang för mobil data.

Den användare som känner oro för att dataräkningen till mobiloperatören ska börja skena bortom all kontroll kommer inte att använda Youtube eller Spotify i mobilen.

Risken finns att de inte heller blir särskilt frekventa besökare i de program- och underhållningsbutiker som Nokia, Sony Ericsson och flera andra stora mobilaktörer nu bygger på nätet.