På uppdrag av Computer Sweden har webbövervakningsföretaget Keynote Systems utfört en undersökning av 70 utvalda svenska webbplatser.

Resultatet visar att 13 av sajterna tar mer än fyra sekunder att ladda.

Malcolm Otter, konsultchef på Keynote, förklarar att kunderna i dag är väldigt otåliga.

För varje år kortas den tid som besökarna har tålamod att vänta och den är i dag nere på väldigt låga nivåer.

– Om någon tittar runt efter något de vill köpa har vi sett att de börjar försvinna redan efter två sekunders laddningstid, säger Malcolm Otter.

2006 gjorde Jupiter Research en undersökning av besökare på e-handelssajter på uppdrag av Akamai. Då svarade 28 procent att de tröttnar efter fyra sekunder.

De som tröttnar väljer ofta att gå vidare till någon annan sajt och de undviker i framtiden att gå tillbaka till den långsamma sidan.

– Det finns två faktorer som är väldigt viktiga och som hänger ihop, säger Malcolm Otter.

– Den ena är att sajten inte får förvirra användaren. Upplevelsen måste vara att allt är tydligt.

– Det andra är goda prestanda. I våra studier ser vi att 29 procent försvinner från sajterna enbart på grund av dåliga prestanda, säger Malcolm Otter.

Beteendet känns igen av Viktoria Landberg, användbarhetsexpert på Valtech.

– Det man ser är att folk väldigt snabbt märker om det tar lång tid att ladda, särskilt i förhållande till andra sajter de är inne på. Tiden det tar att ladda en sida är egentligen inte alls lång, men den upplevs som väldigt lång, säger Viktoria Landberg.

Sämst gick det för resesajterna i CS undersökning.

Travellink tar i snitt över 13 sekunder att ladda, SAS ligger på över nio sekunder.

Det blir ett särskilt stort problem i den hårda konkurrens som råder om flygresenärerna.

– Det låter jättelänge. Jag tror att om man stannar kvar i 13 sekunder är det för att man inte har någon annanstans att gå, man är ute efter något som bara finns där eller är mycket billigare där, säger Viktoria Landberg.

Siffrorna kommer inte som någon nyhet för Travellink, enligt it-chefen Daniel Furmaker.

– Ja, vi är medvetna om det. Vi gör naturligtvis själva den här typen av undersökningar och jobbar aktivt med att försöka få ner tiderna, säger Daniel Furmaker.

När tror ni att ni har löst de långa laddningstiderna?

– Det krävs ett batteri av åtgärder och vi jobbar löpande med det. Vi är nog där vi vill vara någon gång under året.


Klicka på bilden för större grafik.

Fakta

Det spelar stor roll hur sidan laddas, enligt Anna-Karin Fossum, användbarhetsexpert på United Sthlm.

Möts användarna
först av en vit skärm utan uppenbar aktivitet är tålamodet väldigt litet.

Ser användarna att sidan sakta men säkert laddas ner utan att stanna upp blir de kvar längre.