I tisdags kom beskedet att mediekoncernen Schibsted skrotar den norska versionen av sökmotorn Sesam.

Nu läggs även den svenska verksamheten ned. Beslutet togs av den svenska sökmotorns ägare Aftonbladet tillväxtmedier, i sin tur en del av Schibsted-koncernen.

14 personer omfattas av nedläggningen.

– Vi har haft svårt att få lönsamhet. Den här sajten bygger också på att vi har en gemensam utveckling med Norge och när de nu lagt ned blir det svårt att bära den själva, säger Mats Eriksson, chef för Aftonbladet tillväxtmedier, till branschtidningen Dagens Media.

Det är oklart vad som kommer hända med Sesam.se, samt hur de webbplatser som använder Sesam-söket påverkas av nedläggningen.

Sesam lanserades för drygt två år sedan som ett nordiskt alternativ till jätten Google. Totalt har Schibstedt satsat 500 miljoner norska kronor i projektet.

Den svenska sökmotorn använder ett index från Yahoo och driver sökfunktionen hos bland annat tidningarna Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Resumé.