Det tuffaste it-jobbet i Sverige är inte längre ledigt. Försäkringskassan har rekryterat, eller snarare hyrt in, en ny it-direktör. Stefan Olowsson, sedan fem år partner på amerikanska sourcingkonsulten TPI, har fått uppdraget att leda it-verksamheten året ut.

– Jag ska reda upp det som hänt, planera för fortsättningen och strukturera upp verksamheten, säger Stefan Olowsson till CS.

Han har 30 år i it-branschen bakom sig och har bland annat varit 15 år på Capgemini och fem år på EDS. Nu är han inhyrd till Försäkringskassan under resten av året för att hjälpa generaldirektör Adriana Lender att styra upp situationen.

– Hon ringde mig och frågade, och det passade bra i tiden för mig eftersom jag just avslutat ett annat stort uppdrag, för Bankgirot, säger Stefan Olowsson.

Han tycker inte att jobbet är så svårt som det påstås, och att det hela är uppförstorat. Samtidigt säger han att it-verksamheten är illa åtgången och en stor del i jobbet blir att få igång verksamheten igen, reda ut det ekonomiska och återupprätta självförtroendet hos personalen.

– De mår inte särskilt bra, säger Stefan Olowsson.

I slutet av april ska Försäkringskassan lämna en samlad redovisning av myndighetens pågående och fortsatta it-utveckling till regeringen, och då ska en ny it-strategi vara färdig. Med den kommer satsningen på SAP som ensamt standardsystem läggs ner.

– Det är klart att man ska använda standardsystem, men inte bara ett. Det är det ingen som tror på längre, säger Stefan Olowsson.

I dagarna kommer även Riksrevisionens granskning av Försäkringskassans it-upphandlingar. Därefter börjar det bli dags att begrava det förflutna, menar Stefan Olowsson.

– Någon månad till kan vi behöva blicka bakåt, för att se om det finns anledning att ifrågasätta om någon inte uppfyllt sina åtaganden Men sedan måste vi börja se framåt.