Majoriteten av flygbolagens sajter får underkänt. Bara 38 procent klarar sig över gränsen för vad som är acceptabel upptid, enligt webbövervakningsföretaget Pingdom som utfört undersökningen.

Pingdom anser att en upptid på 99,8 procent är ett minimum för en affärskritisk sajt. Den nivån nås av många webbplatser som inte har i närheten av de stora flygbolagens resurser. Forskningen på området visar att kunderna på webben i dag har blivit väldigt otåliga. Väntetider på bara några sekunder får dem att gå någon annanstans.

Svenska SAS hamnar nästan allra längst ner på listan. Under de fyra månader undersökningen pågick var sajten nere i sammanlagt 53,3 timmar.

– Det är förvånande med tanke på vad de sysslar med, att sajten är uppe är ju viktigt både för dem och deras kunder, säger Pingdoms analytiker Peter Alguacil.

SAS ställer sig dock frågande till undersökningen, enligt företagets chefsarkitekt Björn Fagerstedt.

– Vi känner inte igen oss riktigt, vi gör egna mätningar av tillgänglighet och vi har inte sett de här siffrorna. Just nu håller vår förvaltning på att gå igenom mättalen och se om det är någon differens mot Pingdoms undersökning och sen kommer vi att ta en diskussion med dem, säger Björn Fagerstedt.

Peter Alguacil försvarar undersökningen.

– Vi tyckte att det var så konstigt så vi kollade ju såklart extra noga på det. Det är korta perioder det rör sig om, kanske tre minuter varje gång, men det sker kontinuerligt.

Fakta

Sajterna testades varje minut i fyra månader från platser i både Europa och Nordamerika. En sajt ansågs ligga nere om den inte svarade alls, eller inte visade en sida inom 30 sekunder eller om den svarade med ett felmeddelande.