Med en tillväxt på 50 000 registrerade Spotifyanvändare i veckan, är det nu en bra bit över två miljoner totalt som använder musiktjänsten.

Snabbast tillväxt sker i England, där Spotify gått över en miljon registrerade användare sedan företaget i februari släppte gratisversionen fri för alla att använda.

I Sverige gäller det fortfarande att komma över en inbjudan om man vill använda gratisversionen. Tanken har hela tiden varit att släppa det fritt även i Sverige. Men grundaren och vd:n Daniel Ek vet fortfarande inte när det blir.

– Jag är lite orolig bara att skulle vi öppna upp det i Sverige skulle vi nog knappt kunna hantera trafiken, säger han.

I dag har Spotify omkring 600 000 användare i Sverige, men enligt Daniel Ek finns det många fler som skulle vilja använda tjänsten, om den var helt tillgänglig.

– Vi skulle kunna dubbla antalet användare i Sverige på tre veckor om vi hade öppnat upp.

Istället fokuserar Spotify i nuläget på en marknad där det finns större potential än i Sverige.

– Vi prioriterar den engelska marknaden. Det är inte för att vi tycker att den svenska marknaden är dålig på något sätt, utan för att den engelska marknaden är Europas största annonsmarknad och Europas största musikmarknad, säger han.

Tanken är också att företaget ska hålla en jämn balansgång mellan intäkter och användare, och i nuläget behöver intäkterna öka innan gratisversionen kan öppnas upp helt.

– Vi måste växa tillräckligt mycket intäktsmässigt. Vi vill inte vara ytterligare en sån där tjänst som inte tjänar några pengar till skivindustrin. Det är jätteviktigt att få in pengar.

Han drar paralleller till andra storväxande sajter.

– Youtube har jätteproblem, man har så otroligt mycket användare, men inget sätt att tjäna pengar. Det är egentligen den gemensamma nämnaren om man tittar på Facebook, Myspace, Youtube och flera andra av de jättelika sajterna. Man har användare i hundra länder men tjänar nästan inga pengar på de här länderna. Om vi inte växer och samtidigt försöker tjäna pengar kommer vi att ha en mycket svårare position senare, säger Daniel Ek.

Han uppskattar själv Spotify till en av världens mest snabbväxande sajter i antalet användare.

– Det utan att ens försöka växa, så tänk om vi skulle öppna upp portarna, säger han.

Enligt Daniel Ek går annonsförsäljningen bra. Dock är det svårt att sälja in en ny, om än uppmärksammad, tjänst.

– Vecka för vecka förbättras det, men det är ju en recession. Det är jättetufft att etablera ett nytt format och att vara en helt ny tjänst. Även om folk vet vad Spotify är så tar det tid. Vi har inte kommit till radiostationsintäkter än, säger han.

Just nu har företaget flera olika projekt på gång som ska förbättra tjänsten. Utvecklingen mot mobila plattformar är ett prioriterat område. Daniel Ek hoppas på att kunna släppa det i någon form under året.

– Vi släpper det när det är tillräckligt bra. Vi vill att folk ska känna samma känsla som för klienten.

Det pratas också om communityplaner. För några veckor sedan öppnade Spotify upp för utvecklare och där hoppas Daniel Ek att det ska komma en mängd nya tjänster, som Spotify själva inte har möjlighet, eller intresse av att utveckla själva.

Han pratar till exempel om en applikation, exempelvis kopplad till Facebook, där man ska kunna se vad andra lyssnar på.

– Jag hoppas verkligen att någon användare gör det. Sen kanske vissa saker kommer att finnas på vår sajt men vi kommer inte att bli ett ställe där du laddar upp din profilbild. Eller där du hanterar dina vänner, det är inte speciellt viktigt för oss.