Lågkonjunkturen ligger som en våt filt över Sverige. Men för vissa branscher är läget en välsignelse.
Antalet användare på nätets dejtningssajter fortsätter att rusa uppåt i takt med att finanskrisens grepp om ekonomin hårdnar.
Enligt analysföretaget Jupiter research använder mer än sex miljoner europeer nätdejtningssajter 2011. Det är mer än dubbelt så många som 2006. Om två år väntas branschen omsätta närmare 6 miljarder kronor, även det mer än dubbelt så mycket som 2006.
Hanna Bergholm är marknadschef på Match.com, en av nätets största dejtningssajter med runt 700 000 registrerade konton i Sverige.
Hon ser ett samband mellan lågkonjunkturen och nätets växande popularitet som mötesplats.
– När det är lite skakigt i omvärlden så går det bra för oss. Det är många som vill ha en partner att luta sig mot och som en ekonomisk trygghet, säger hon.
Nils Persson, produktchef på konkurrenten Spraydate, håller med.
– Visst kan det finnas psykologiska variabler, att man söker trygghet och försöker träffa någon i oroliga tider, säger han.
Han pekar dock på att även marknaden för nätdejtning har hög- och lågsäsonger. Spraydate grundades 1999 som Sveriges första dejtningssajt.
I dag finns 780 000 konton på sajten och Nils Persson ser tydliga mönster i trafiken.
– Det är en säsongsvariabel, det kan vi se historiskt. Vi växer alltid på våren och strax efter nyår. Då får vi alltid fler medlemmar och ser mer aktivitet på sajten, säger han.
Nätdejtningen gynnas även av samma effekt som alltid får godisförsäljningen att peka uppåt i oroliga tider. När det ska sparas på det stora läggs pengarna i stället på små nöjen.
– Nätdejtning är enkelt, det kostar inga pengar och du kan göra det hemifrån. Det blir en aktivitet bland alla andra som inte behöver kosta så mycket, säger Nils Persson.
2011 förväntas amerikaner göra av med dryga 900 miljoner dollar på nätdejtningsajter.
Den enda bransch som lyckas ta mer betalt för sitt innehåll på webben är porrbranschen, enligt marknadsundersökningsbolaget Comscore.