Middagsfrids affärsidé bygger på att många vill äta ordentligt och laga maten själv, men saknar tid, kunskap eller fantasi. Företaget skickar hem färdigpackade matkassar för en vecka, tillsammans med meny och recept för måltiderna.
Det började med en handfull prenumeranter och en kunddatabas i ett enkelt kalkylblad.
I takt med att verksamheten växte fram byggdes Excelbladet ut för att hålla reda på leveranser, önskemål om uppehåll och fakturauppgifter. Allt gick via kalkylprogrammet.
– Det var mer eller mindre ett helt affärssystem i Excel, säger Victor Theander, marknadschef och en av företagets grundare.
Snart blev situationen ohållbar. Företaget gick från noll till över 60 miljoner kronor i omsättning på ett och ett halvt år.
Många funktioner kunde byggas i arket, men med flera tusen hushåll att serva med matkassar blev antalet makron och länkar så stort att det blev ett prestandaproblem.
Lösningen blev ett skräddarsytt affärssystem baserat på standardprodukter från Microsoft. Fördelen är att fler kan jobba samtidigt med informationen. Dessutom kan det kopplas samman med samarbetspartner som står för kylbilarna och leveransen av maten.
I grunden komponerar Middagsfrid menyer och recept samt samordnar logistiken med hjälp av sina it-system.
– Vi rör aldrig maten, säger Victor Theander.
Medan affärssystemet tar hand om logistiken sköts all försäljning och en stor del av kundkontakten via sajten.
Företaget Middagsfrid bildades i Stockholm 2007 men etablerades snart i Göteborg, Malmö och Lund. I dag tar företaget emot kunder även från Linköping och Uppsala.