På knappt två år har spelföretaget Illusion Labs i Malmö lyckats få flera världshittar på den globala spelmarknaden.
De främsta succéerna är ett program för ölhävning, Ipint, och en digital version av det klassiska labyrintspelet i trä. Båda använder Iphones accelerometer.
Vd:n Carl Loodberg, som nyligen fyllde 29, och teknikchefen Andreas Alptun, som är 31 år, har bråda tider. Företaget har blivit en väldssuccé och har spel på topplistorna i flera länder.
Trots förfrågningar om att sälja företaget har de valt att behålla det. När CS når dem är de försenade av ett möte med ett riskkapitalbolag.
– Vi pratar med investerare som ett sätt att lära känna folk. Vi behöver inte kapital men det är bra att prata med folk inför framtiden. Vi äger 100 procent och planen är att det förblir så, säger Carl Loodberg.
Bolaget har fyra anställda och tre frilansar och söker personal. Upp till ett tiotal anställda totalt kan det bli under det kommande året.
– Vi letar efter folk med bakgrund inom grafik- och spelprogrammering och framför allt ett brinnande intresse. Det är inte svårt att hitta personal men det gäller att hitta rätt personer och det tar tid, säger Andreas Alptun.
Bolaget räknar med att omsätta runt tio miljoner kronor under sitt första, förlängda, verksamhetsår och att göra en bra vinst.
Företaget har bara funnits som aktiebolag i drygt ett år. Carl Loodberg och Andreas Alptun träffades när de båda läste till civilingenjör i datateknik i Lund.
Därefter har de båda hunnit jobba på flera företag, däribland The Astonishing Tribe, Tat.
– Vi var med under uppstarten och lärde oss mycket om företagande. Efter ett par år där kände vi att ”det där kan vi göra också”, säger Andreas Alptun.
Trots att bolaget startade före den värsta lågkonjunkturen i mannaminne har det hunnit växa en hel del. Företaget är i rätt nisch med spel för mobiler.
Lika viktigt är dock att ha en förmåga att synas. Förra året fanns bara ett tusental spel på App Store, men konkurrensen hårdnar.
– Det vi jobbar efter är att hela tiden skapa en wow-effekt, att folk ska gilla spelen och tycka att de är coola. Innovation är det viktigaste, att kunna rikta sig till mängden på ett sätt som folk tycker är nyskapande, säger Carl Loodberg.
– Vi paketerar det med flashig grafik. Gratisversionen av Labyrinth har laddats ned i sju miljoner exemplar, säger han.
– Företaget vill inte gå ut med totalsiffror, men uppger att enbart på juldagen köptes över 25 000 kopior av skateboardspelet Touchgrind och 1,1 miljoner personer spelade Labyrinth.
Att bolaget går med vinst gör att det inte är bråttom med extern finansiering. Företaget kan dessutom testa nya kreativa idéer.
– Vi har hela tiden gått med vinst. I början valde vi att konsulta en del för att dra in startkapital. Men det behövs inte längre, säger Carl Loodberg.
Grundare: Vd:n Carl Loodberg och teknikchefen Andreas Alptun.
Kontor: I Malmö.
Affärsidé: Att utveckla spel för Iphone och andra mobiltelefoner.
Produkter: Bland annat labyrintspelet Labyrinth, skateboardspelet Touchgrind, ölhävningsprogrammet Ipint och platformsspelet Sway. Två nya spel är på gång.
Antal anställda: Fyra.