I april månad tittade 3,1 miljoner svenskar i åldersgruppen 15 till 74 år på webb-tv-sändningar. Siffran växer stadigt – under första kvartalet 2009 var genomsnittssiffran 2,7 miljoner tittare per månad, enligt en mätning av Mediavision.

Det är framförallt tv-bolagens satsningar på webben, där allt fler lägger ut fullständigt material för fri visning, som verkar locka tittare. SVT Play drog 1,7 miljoner tittare i åldersgruppen under april månad, 57 procent av det totala antalet tittare. Youtube är dock fortfarande största kanal med 59 procent av tittarna.

God trea är Aftonbladets webb-tv-satsning, med 45 procent av antalet tittare. Därefter följer TV4 med 41 procent, kanal 5 med 17 procent, Expressen med 15 procent och TV3 med 11 procent av tittarantalet.

– Webb-tv blir alltmer ”vanlig” tv. Vi ser tydligt att intresset ökar för att titta på tv när man vill, friare från kanalernas tablåer, säger Mediavisions vd Maria Nilsson.

Sett till antalet tittare är webb-tv nu nästan hälften så stort som vanligt tv-tittande. Enligt mätföretaget MMS, som sammanställer den officiella tittarstatistiken för svenska tv-kanaler, tittade 6,3 miljoner svenskar på tv under april månad.

Mediavisions siffror säger ingenting om hur länge webb-tv-tittarna stannar framför skärmen. Det gör däremot MMS mätningar: genomsnittssvensken spenderade 157 minuter framför tv-apparaten under april månad.

Många av de intervjuade i Mediavisions undersökning hävdar dock att de tittar mindre på traditionell tv än tidigare.

Mediavisions mätningar baseras på webb- och telefonintervjuer med 1 800 svenskar mellan 15 och 74 års ålder. MMS mäter tv-tittande hos 1 300 svenska hushåll, ungefär 2 600 individer, i åldrarna 3 till 99 år med hjälp särskild utrustning.