HP och Lenovo tävlar i megahertz och processorkärnor. Apple fokuserar på aluminiumchassin och multi-touch.

Nokia och Sony Ericsson satsar stort på turbo-3g. Apple gör en pekskärmsmobil som fick stöd för vanlig 3g först i sin andra generation.

Ett obestridligt fokus på design och användarvänlighet har gjort att Apples produkter sedan många år tillbaka undviker direkt konkurrens med marknadens övriga aktörer.

Bolagets guldläge på marknaden bygger på ständig förnyelse och en förmåga att vara först på med nästa stora grej.

Det innebär att Apple kan ta betydligt mer betalt än konkurrenterna. Genomsnittpriset för pc-datorer sjönk med 13 procent under det fjärde kvartalet 2008, genomsnittspriset på Macdatorer påverkades inte alls.

Det ger nya resurser att plöja ned i produktutveckling och förbättring.

Men i takt med att marknaden mognar blir utmanarna fler.

Samsung, Acer och Dell är bara tre av de pc-jättar som jobbar hårt på att profilera sig i livsstilssegmentet.

På mobiltelefonmarknaden är Nokias uttalade ambition att bli starkare på marknaden för multimedietelefoner.

Nysatsningen Ovi är en direkt konkurrent till både Itunes och App store.

Lyckas utmanarna knappa in allt för mycket – om Apples snäva målgrupp börjar snegla på datorer från Samsung eller telefoner från Nokia så tvingas bolaget hävda sig på pris i stället för innovation.

Då är risken överhängande att Apples trendsättarmotor börjar hacka.