Apple slåss på tre fronter – mot pc-leverantörer, mobiltillverkare och utvecklare av musikspelare och tjänster därtill.

Apples i särklass största område är Macintoshdatorerna. Här är konkurrensen som bekant stenhård och Apples framgångar, mätt i marknadsandelar, varierar lite från marknad till marknad.

På de två jättemarknaderna, USA och Storbritannien, tar Apple plats på topp 5-listan, trots att deras datorer ofta ligger i ett högre prisintervall.

Under första kvartalet var Apple den fjärde största leverantören i USA med drygt 7 procent av marknaden. De har en rejäl bit upp till trean Acer som har nästan 14 procent av marknaden, samtidigt nafsar Toshiba dem i hasorna med 6,6 procents marknadsandel. I Storbritannien är Toshiba dock större och Apple hamnar därmed på en femteplats.

Världens största pc-tillverkare är HP, Dell och Acer.

På marknaden för ”smarta mobiler” har Apple firat stora triumfer med sin Iphone. På den viktigaste marknaden, den amerikanska, toppade också Apple försäljningslistan de två sista kvartalen förra året. Men första kvartalet i år fick företaget se sig omsprunget av Research in Motions Blackberry Curve.

Det pratas om en uppdaterad Iphone till sommaren, som skulle kunna ta Apple tillbaka till toppen.

Ett tredje område för Apple är musik, med Ipod och Itunes – och förutom hårdvarutillverkarna är naturligtvis Nokia en stor konkurrent här. Den finländska telekomjätten lanserade sin musiktjänst Comes with music – som vill ta upp kampen med Itunes – i Storbritannien strax före årsskiftet. De har avtal med jättarna EMI, Sony, Warner och Universal samt en lång rad mindre skivbolag. För någon månad sedan hade de mer än fem miljoner låtar i Comes with music-biblioteket.

Tre är första svenska mobiloperatör att erbjuda den här tjänsten.

Apple har flera fajter att utkämpa. Å andra sidan: företaget har många, många partner som vill vara på deras sida i de här dusterna.