Apple har som få andra företag konsekvent nobbat lågmarginalprodukter och priskrig. Höga vinstmarginaler är kärnan i hela affären och en titt på hur Apples intäkter fördelas över tid ger en tydlig bild av företagets strategi. Innovativa produkter med höga marginaler driver företaget framåt.

En tidigare cutting edge-produkt som Ipod tappar i betydelse i takt med att konkurrenterna kommer i kapp och priset sänks. Ipod stod andra kvartalet 2007 för 32 procent av Apples omsättning. Två år senare är andelen nere i 20 procent

I stället har Apple gett sig in på en helt ny marknad, mobiltelefonin, och igen lyckats skapa det hetaste heta – Iphone. Iphone fanns inte för två år sedan, men står enligt den senaste kvartalsrapporten i dag för 19 procent av intäkterna.

På datorsidan syns att Mac tappat något de senaste två åren – möjligen på grund av konkurrens från billiga netbooks – men en klar intäktsökning syns under andra kvartalet 2008. Orsaken: den innovativa och svindyra Macbook Air.

De höga marginalerna har låtit Apple bygga upp en enorm krigskassa på 228 miljarder kronor. Bland it-företagen har bara Cisco en större kassa.

Detta och det faktum att den kapitalstarka målgrupp Apple vägrar släppa är mindre drabbad av krisen gör att Apple trots usla tider fortsätter att leverera. Senaste kvartalet ökades vinsten med 15 procent.

Den benhårda marginaljakten är också en stor orsak till att Apple envist vägrat ge sig in på raketmarknaden för minibärbara. Även om det utåt sett bara förklaras med varumärkets ställning.

– När jag tittar på vad som säljs i netbooksegmentet i dag ser jag trånga tangentbord, hemsk mjukvara, skräphårdvara och mycket små skärmar. Det är ingen konsumentupplevelse och inget vi skulle sätta vårt Macvarumärke på, om jag ska vara ärlig, sa Timothy Cook, operativ chef på Apple, i samband med den senaste kvartalsrapporten.

– Vi ska göra bäst datorer i världen, inte flest, fortsatte Timothy Cook.

Apple kan inte tillverka en Mac med en prislapp under 500 dollar – netbooktaket – som inte är ”en hög skräp”, för att citera Steve Jobs. Men även om man kunde det – och antagligen skulle sälja enorma mängder av den – skulle Apple behöva ge sig in i ett priskrig och tappa sina höga marginaler. Det skulle också slå mot försäljningen av högmarginalprodukterna i Macbooksegmentet.

Lösningen kan bli ett mellanting. Allt fler spekulationer pekar mot att Apple under året lanserar en form av pekplatta, som skulle utnyttja netbookens storlek utan att undergräva Macbookförsäljningen. En ny innovation, och Apples intäktscykel snurrar ett varv till.