Visionärer har de senaste åren talat om att lagring online kommer att bli kostnadsfri för användarna. Och de har inte haft fel: en mängd tjänster som erbjuder företag och privatpersoner gratis lagringsutrymme har ploppat upp på nätet.

Men nu tyder mycket på att den trenden är bruten. Flera onlinelagringstjänster har klappat igen helt och hållet, exempelvis AOLs Xdrive, HPs Upline och Digital Railroad. Andra har slutat erbjuda gratis lagringsutrymme. Svenska Diino hör till de sistnämnda.

– Det visade sig att gratistjänsten inte gav något. Det är över huvud taget sällan man ser gratistjänster längre. De flesta av våra konkurrenter har också slutat med det, säger Walter Haney, försäljningschef på Diino.

Är gratis lagringstjänster online dödsdömda?
– Ja, trenden ser ut så, säger Walter Haney.

Valdis Filks, lagringsanalytiker på Gartner håller med om att gratistjänsterna kommer att få det svårt.

– Gratismodellen fungerar inte så bra, säger han.

Varför inte?
– Att gratistjänsterna misslyckas nu beror på flera saker: Olyckliga affärsmodeller, det ekonomiska läget och att lagringsmarknaden inte är mogen ännu – folk är inte redo att ladda upp allt på nätet.

Vad trodde då Diino och de andra företagen att gratismodellen skulle ge? Walter Haney förklarar.

– Alla trodde att de kunde överleva på annonser på sajterna. Men det har visat sig att användarna inte är så förtjusta i massa reklam överallt och de som har köpt reklamplatser har inte fått ut någon nytta av det.

Så användarna har velat ha gratistjänsterna?
– Ja, om någon erbjuder dig något gratis så är det klart att du vill ha det. Men användarna har blivit mer kräsna. Det är svårt att leverera den funktionalitet folk vill ha när det är gratis. Det kostar pengar att utveckla.

Diino har sedan starten 1998 erbjudit såväl gratis lagring som en kostnadsbelagd version av tjänsten.

– Om man har en gratistjänst och en betaltjänst så hoppas man alltid på en migrering till betalvarianten. Men migreringen har inte fungerat, säger Walter Haney.

Diino bestämde sig för ett år sedan att plocka bort gratistjänsten i samband med utrullningen av en ny plattform. I november lanserades den och gratisanvändarna får möjligheten att migrera till betaltjänsten.

Är det många som har valt att gå över till betaltjänsten?
– Ja, runt 10 procent hittills. Vi hoppas på 30–40 procent till slut.

Fakta

Svenska Diino erbjuder lagring, backup, fildelning och fotoredigering online.

Företaget grundades
1998, och fick sitt nuvarande namn 2004. Det har i dag 13 anställda.

Antalet kunder
är 1,5 miljoner världen över. Av dem använder 60 procent den gratisvariant av tjänsten som Diino nu håller på att avveckla.

Det är istället
möjligt att prova betaltjänsten gratis i 30 dagar.