Computer Sweden har sedan 2002 regelbundet granskat prisnivåerna för internetaccesser för företag. Från astronomiska nivåer runt 150 000 kronor i månaden för en 100 Mbit/s-uppkoppling 2002 börjar priserna hos de stora operatörerna nu gå ner under 10 000-kronorsstrecket.

De senaste tre åren har priserna sänkts med 30 procent i snitt och bara sedan i fjol har operatören Tele2 sänkt sitt listpris med över 15 procent.

– Jag tror att prisutvecklingen fortsätter nedåt och håller sig kring en minskning på 5–10 procent. Samtidigt märker vi av ett ökat intresse från våra kunder som i takt med att de planerar att implementera nya ip-tjänster kräver bra och snabba internetaccesser, säger Martin Cullberg, ansvarig för företagsmarknaden på Tele2 Sverige.

Av de tre operatörer som varit med i CS granskningar sedan starten är det TDC som i dag har det lägsta listpriset för en uppkoppling på 100 Mbit/s. 9 500 kronor i månaden kostar det, 500 kronor mindre än förra året.

Även Peter Bianconi, produktchef för internet på TDC, ser en fortsatt prisnedgång.

– Tittar man på IDCs siffror om företagens internetaccess framgår det att antalet förbindelser inom företagssegmentet minskar samt att utgifterna minskar i högre omfattning. Så prispressen kommer att fortsätta. Det finns stark konkurrens som också bidrar till fallande priser, säger Peter Bianconi.

Teliasoneras priser ligger däremot kvar på förra årets 12 000 kronor.

Enligt Niklas Henricson, kommunikationsansvarig för företagstjänster, tror Teliasonera till skillnad från sina konkurrenter att priserna nu är slutpressade.

– Vi tror att det håller på att plana ut. I dag handlar det mer om att konkurrera med kvalitet. Vi har gjort en egen undersökning där vi låter storföretag rangordna vad som är viktigt när de köper internetaccess och pris kommer inte in på topp fem. Sådant som kvalitet och täckning i näten är viktigare, säger Niclas Henricson.

Martin Cullberg på Tele2 ser också att kvaliteten i uppkopplingen blir allt viktigare för företagskunderna.

– Servicenivåavtal, och ännu tuffare sådana, blir ännu viktigare i framtiden i takt med att företagen, inte bara storföretag, kör affärskritiska applikationer via internet, säger Martin Cullberg.