Den populära musiktjänsten Last.fm och välbesökta teknikbloggen Techcrunch har hamnat rejält i luven på varandra.

Det var i februari som Techcrunch för första gången riktade anklagelser mot CBS-ägda Last.fm. Enligt deras källa skulle musiktjänsten ha lämnat över loggar till den amerikanska skivindustrins intresseorganisation RIAA. Informationen kan koppla samman ip-adresser med användarnas profiler, vilket visar vem som har lyssnat på vilken musik.

Last.fm tillbakavisade alla uppgifter och anklagade Techcrunch för lögn. Det blev tyst om historien.

Så i fredags publicerade Techcrunch ännu en text. Enligt sajten ska CBS, som 2007 köpte Last.fm för 280 miljoner dollar, vara den som lämnade ut uppgifterna. Det skulle göra dementin från Last.fm korrekt i sak, eftersom det var moderbolaget som skötte alla kontakter utan Last.fm:s vetskap.

Förneka det här”, lydde den provokativa rubriken på Techcrunch, och mycket riktigt gick företrädare för Last.fm snart ut och tillbakavisade allt. ”Ingen på Last.fm känner till någonting om en sådan läcka”, skriver Russ Garrett på Last.fm. Enligt honom sparas användardata som inkluderar ip-adresser bara en kort tid innan den förstörs. Under denna korta tid skyddas den noga, fortsätter han.

Nu kokar bråket mellan Techcrunch och den Londonbaserade tjänsten. Bloggen har publicerat en rad frågor man vill ha svar på och kräver en formell kommentar från moderbolaget CBS.

Historien uppkom i kölvattnet av uppmärksammade läckor av ej släppta skivor. På Last.fm:s profilsidor har låtar dykt upp innan de finns till försäljning.

Webbplatsens data bygger helt på vad som skickas från användarnas datorer och är mycket enkel att manipulera. Det är därför långt ifrån säkert att den skulle vara till någon nytta för företag som bekämpar piratkopiering.