Ta den senaste kvartalsrapporten som presenterades den 22 april till exempel. Ända sedan Microsoft börsnoterades 1986 har företaget redovisat växande kvartalsintäkter, men nu är den sviten bruten. För kvartalet januari till mars minskade intäkterna med sex procent jämfört med föregående kvartal.

Främsta orsaken är den allmänna nedgången i pc-försäljningen, men det finns betydligt mörkare orosmoln i skyn. Ett sådant är Microsoft intäkter från onlinetjänster i form av digitala annonser.

När Steve Ballmer var i Stockholm för två år sedan utlovade han att 25 procent av intäkterna ska komma därifrån ”om några år”.

Nu har två år gått. Förra året svarade onlinetjänster för 5 procent av intäkterna och inte nog med det. Förra kvartalet minskade Microsofts intäkter från annonser med nästan 15 procent. Steve Ballmers stolta målsättning framstår alltmer som en önskedröm.

Dessutom tappar Microsoft på Officeförsäljningen och intäkterna från affärssystem är ytterst modesta.

I det läget ska Steve Ballmer, tillsammans med Ray Ozzie som den store arkitekten, omvandla Microsoft till ett molnföretag.

Visserligen i kombination med den traditionella programförsäljningen, men ändå en förändring som inte bara radikalt ändrar relationerna till kunder och partner, utan också förändrar intäktsströmmarna i grunden.

När Microsoft i förra veckan fyllde på sin redan stora kassa med ytterligare 30 miljarder kronor kom de gamla spekulationerna om ett förestående köp av SAP åter igång.

Var lugn – Microsoft köper inte SAP. Kassan behövs för att gå upp i molnet.