Likt andra it-jättar slåss Microsoft på flera fronter. Vad gäller klient- och serverprogram märks IBM, Novell, Oracle (med nyförvärvet Sun) bland konkurrenterna.

På operativsystem är Mac OS X och Linux de främsta konkurrenterna. I hårdvarusegmentet slåss Microsoft mot Sony på spelkonsoler och Apple på musikspelare.

Men intäktsfördelningen på Microsofts fem affärsområden talar sitt tydliga språk. Klientprogram, serverprogram, affärsprogram och spel står alla för mellan 20 och 30 procent av jättens omsättning. Endast fem procent kommer från affärsområdet onlinetjänster, där ärkerivalen Google dominerar. Det är här, i molnet, som Microsofts framtida strider utkämpas.

I takt med att allt fler program, tjänster och verksamheter flyttar ut i molnet och in i webbläsaren ökar pressen på Microsoft att ta sig en större andel av kakan.

Med Yahoo skulle Microsofts andel av sökmarknaden ha närmat sig 30 procent. I dag är den knappt hälften så stor.

På webbläsarmarknaden slåss Internet Explorer framförallt med Mozilla Firefox, men både Google Chrome och Apple Safari tar markandsandelar.

Om bara Jerry Yang tackat ja till Steve Ballmers bud i vintras hade allt troligen sett annorlunda ut. Då hade Microsoft varit en storspelare på webben, med båda fötterna stadigt i sökbranschen och i guldläge för vidare erövringar.

Nu är företaget tillbaka på ruta ett, utan en tydligt utstakad väg framåt på nätet.

Microsofts chanser att stoppa ärkerivalen Google från att ta över som vår tids mest tongivande it-företag blir allt mindre.